Jan Karmański studiował malarstwo w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych od roku 1904
u F. Ruszczyca i K. Krzyżanowskiego. W 1913 roku wyjechał do Paryża. Jego wcześniejsza twórczość jest mało znana. Dopiero zauważone zostały przez krytykę jego pejzaże z Dolnego Kazimierza z lat trzydziestych. Czasami również podejmował temat martwych natur i portretów. Początkowo w swoich pejzażach dokonywał pewnej syntezy upraszczającej formę, w końcu lat trzydziestych rozjaśnił paletę barw, a jego podstawowym nośnikiem artystycznego wyrazu stał się kolor. Ta zmiana w jego warsztacie malarskim została odnotowana jako skutek wpływu sztuki CezanneŐa. Malarz przeżył okupację w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą i tu nadal tworzył po wojnie. Wystawiał głównie w Kazimierzu, czasami swoje prace wysyłał na wystawy
do Warszawy.

24
Jan KARMAŃSKI (1887-1958)

Pejzaż nadwiślański, 1947

olej, płótno;
40,5 x 50 cm;
sygnowany i datowany po prawej stronie u dołu: I Karmański 1947

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Jan Karmański studiował malarstwo w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych od roku 1904
u F. Ruszczyca i K. Krzyżanowskiego. W 1913 roku wyjechał do Paryża. Jego wcześniejsza twórczość jest mało znana. Dopiero zauważone zostały przez krytykę jego pejzaże z Dolnego Kazimierza z lat trzydziestych. Czasami również podejmował temat martwych natur i portretów. Początkowo w swoich pejzażach dokonywał pewnej syntezy upraszczającej formę, w końcu lat trzydziestych rozjaśnił paletę barw, a jego podstawowym nośnikiem artystycznego wyrazu stał się kolor. Ta zmiana w jego warsztacie malarskim została odnotowana jako skutek wpływu sztuki CezanneŐa. Malarz przeżył okupację w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą i tu nadal tworzył po wojnie. Wystawiał głównie w Kazimierzu, czasami swoje prace wysyłał na wystawy
do Warszawy.