Posępny pejzaż morski ze skałami, o które uderzają fale morskie, w partii środkowej widoczny wrak łódki. Główny tematem obrazu jest potęga natury i jej niszczycielska siła. Promienie słońca przebijające się poprzez gęste chmury oświetlają sylwetkę roztrzaskanej łodzi oraz masyw skalny po prawej stronie. Dramatyczne ujęcie krajobrazu, w którym siły przyrody ukazują znikomość ludzkiego życia, przypomina późnoromantyczne, niemieckie pejzaże powstałe około połowy XIX stulecia. Silny kontrast walorowy dominujący w całej tej scenerii oraz partia nieba zajmująca ponad połowę całej kompozycji stanowią echo twórczości Caspara Davida Friedricha i posiadają wiele zbieżności z wczesnymi pejzażami Arnolda Böcklina. Natomiast sposób potraktowania detalu oraz rodzaj użytej kreski wskazują na wpływy malarstwa monachijskiego połowy XIX stulecia.

27
NIEZNANY, poł. XIX w. MALARZ

PEJZAŻ MORSKI ZE SKAŁAMI, 1857

Olej, płótno; 116 x 89 cm
Sygnowany w prawym, dolnym rogu: H rysunek szpady oraz data: 57

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Posępny pejzaż morski ze skałami, o które uderzają fale morskie, w partii środkowej widoczny wrak łódki. Główny tematem obrazu jest potęga natury i jej niszczycielska siła. Promienie słońca przebijające się poprzez gęste chmury oświetlają sylwetkę roztrzaskanej łodzi oraz masyw skalny po prawej stronie. Dramatyczne ujęcie krajobrazu, w którym siły przyrody ukazują znikomość ludzkiego życia, przypomina późnoromantyczne, niemieckie pejzaże powstałe około połowy XIX stulecia. Silny kontrast walorowy dominujący w całej tej scenerii oraz partia nieba zajmująca ponad połowę całej kompozycji stanowią echo twórczości Caspara Davida Friedricha i posiadają wiele zbieżności z wczesnymi pejzażami Arnolda Böcklina. Natomiast sposób potraktowania detalu oraz rodzaj użytej kreski wskazują na wpływy malarstwa monachijskiego połowy XIX stulecia.