Obraz ukazuje rozległy pejzaż z okolic Lusławic z ruinami zamku w Melsztynie, górującymi na oddalonym szczycie. Na pierwszym planie widzimy powalony pień drzewa. To zapewne efekt burzy, którą artysta uwiecznił na trzech obrazach (o wspólnym tytule Po burzy) namalowanych w 1919 roku.
Pejzaże doliny Dunajca wielokrotnie inspirowały Malczewskiego. Ruiny zamku w Melsztynie możemy oglądać zarówno na rysunkach – jak ten, który oferowaliśmy na aukcji w kwietniu 2020 roku, czy znajdujący się w zbiorach MNW (Nr inw. Rys. Pol. 7526 mnw), jak i na obrazach olejnych (np. Pastuszek i chimera z 1905 roku, aukcja Agra-Art, czerwiec 2020).

W okolicach zamku mieszkała, wraz z mężem – bogatym ziemianinem Feliksem Meyznerem, właścicielem majątku Charzewice – córka artysty. W 1919 roku w okolicy zamieszkały również siostry artysty, które dzierżawiły część dworu w Lusławicach. Artysta od lata tegoż roku do Bożego Narodzenia 1926 mieszkał w dworze wraz z siostrami.

W 1939 roku Pejzaż prezentowany był na pośmiertnej wystawie dzieł Jacka Malczewskiego w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i był wówczas własnością Antoniny Rothe-Rotowskiej. Była ona córką Jana Rothe-Rotowskiego (1885-1935), krakowskiego przemysłowca posiadającego wytwórnię pierników, miodu i świec kościelnych. Przedsiębiorca z upodobaniem obracał się w środowisku krakowskich artystów i kolekcjonował ich dzieła.

Obraz wystawiany:
– Jacek Malczewski 1854-1929, TPSP w Krakowie, lipiec – sierpień – wrzesień 1939, nr kat. 136, s. 16 (własność Antoniny Rothe-Rotowskiej).

21
Jacek MALCZEWSKI (1854 Radom - 1929 Kraków)

PEJZAŻ, maj 1920

olej, tektura
31,5 x 40,5 cm (w świetle oprawy)
sygn. l.g.: J Malczewski | . 920 . maj
Na odwrocie l.g. okrągła pieczęć składu papieru Róży Aleksandrowicz: [R. ALEKSAN]DROWICZ | Kraków | Basztowa 11; poniżej, przeciwnie do kompozycji wymiary (ołówkiem): 41 ‘ 2,5; ponadto centralnie umieszczona nalepka wystawy pośmiertnej w TPSP w Krakowie (druk, pieczęć, maszynopis): Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie | R. 1939. Nr. 136 1646 | Autor WYSTAWA | JACKA MALCZEWSKIEGO | Adres | Dzieło Pejzaż. | Wykonanie ol. tekt. cena

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz ukazuje rozległy pejzaż z okolic Lusławic z ruinami zamku w Melsztynie, górującymi na oddalonym szczycie. Na pierwszym planie widzimy powalony pień drzewa. To zapewne efekt burzy, którą artysta uwiecznił na trzech obrazach (o wspólnym tytule Po burzy) namalowanych w 1919 roku.
Pejzaże doliny Dunajca wielokrotnie inspirowały Malczewskiego. Ruiny zamku w Melsztynie możemy oglądać zarówno na rysunkach – jak ten, który oferowaliśmy na aukcji w kwietniu 2020 roku, czy znajdujący się w zbiorach MNW (Nr inw. Rys. Pol. 7526 mnw), jak i na obrazach olejnych (np. Pastuszek i chimera z 1905 roku, aukcja Agra-Art, czerwiec 2020).

W okolicach zamku mieszkała, wraz z mężem – bogatym ziemianinem Feliksem Meyznerem, właścicielem majątku Charzewice – córka artysty. W 1919 roku w okolicy zamieszkały również siostry artysty, które dzierżawiły część dworu w Lusławicach. Artysta od lata tegoż roku do Bożego Narodzenia 1926 mieszkał w dworze wraz z siostrami.

W 1939 roku Pejzaż prezentowany był na pośmiertnej wystawie dzieł Jacka Malczewskiego w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych i był wówczas własnością Antoniny Rothe-Rotowskiej. Była ona córką Jana Rothe-Rotowskiego (1885-1935), krakowskiego przemysłowca posiadającego wytwórnię pierników, miodu i świec kościelnych. Przedsiębiorca z upodobaniem obracał się w środowisku krakowskich artystów i kolekcjonował ich dzieła.

Obraz wystawiany:
– Jacek Malczewski 1854-1929, TPSP w Krakowie, lipiec – sierpień – wrzesień 1939, nr kat. 136, s. 16 (własność Antoniny Rothe-Rotowskiej).