POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Małopolska

Formatywny okres w twórczości Władysława Lama wiąże się z pobytem w Paryżu w 1925 roku. Artysta w tym okresie, wzorem malarzy z międzynarodowego kręgu Szkoły Paryskiej, podróżował na południe Francji, studiując prowansalski pejzaż. Francuski rozdział jego biografii artystycznej spowodował zainteresowanie metodami twórczymi malarzy postimpresjonistów. Po drugiej wizycie w Paryżu w 1929 roku Lam osiadł we Lwowie, gdzie wykładał rysunek na Wydziale Architektury Politechniki Lwowskiej. Prezentowany pejzaż stanowi ciekawą „próbę portretową” lwowskiej ulicy. Na horyzoncie malarz sytuował charakterystyczną bryłę kościoła św. Marii Magdaleny, dając upust swoim architektonicznym zainteresowaniom. Rezygnując z klasycznej renesansowej perspektywy, użył koloru jako głównego medium budującego światło i przestrzeń w obrazie.

Urodził się w bośniackim Konjicu, odbył tam wczesną edukację. Już w dzieciństwie zauważono u niego talent malarski. Po przyjeździe w 1912 roku do Krakowa rozpoczął studia na Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Teodora Axentowicza i Józefa Mehoffera. W 1918 obronił dyplom i rozpoczął pracę zawodową. W roku 1945 dzięki wstawiennictwu prof. Stanisława Łukasiewicza po wysiedleniu ze Lwowa przybył do Gdańska i wszedł w skład grupy organizującej Wydział Architektury na Politechnice Gdańskiej. Jego zadaniem była organizacja Katedry Rysunku i Rzeźby. Był twórcą związku malarzy i rzeźbiarzy, który zorganizował I wystawę malarstwa na Politechnice Gdańskiej. Wykładał równolegle w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Sopocie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

63
Władysław LAM (1893-1984)

Pejzaż lwowski z widokiem na kościół św. Marii Magdaleny, lata 30. XX w.

olej/tektura, 39,5 x 48,5 cm
sygnowany p.d.: 'W. Lam'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Małopolska

Formatywny okres w twórczości Władysława Lama wiąże się z pobytem w Paryżu w 1925 roku. Artysta w tym okresie, wzorem malarzy z międzynarodowego kręgu Szkoły Paryskiej, podróżował na południe Francji, studiując prowansalski pejzaż. Francuski rozdział jego biografii artystycznej spowodował zainteresowanie metodami twórczymi malarzy postimpresjonistów. Po drugiej wizycie w Paryżu w 1929 roku Lam osiadł we Lwowie, gdzie wykładał rysunek na Wydziale Architektury Politechniki Lwowskiej. Prezentowany pejzaż stanowi ciekawą „próbę portretową” lwowskiej ulicy. Na horyzoncie malarz sytuował charakterystyczną bryłę kościoła św. Marii Magdaleny, dając upust swoim architektonicznym zainteresowaniom. Rezygnując z klasycznej renesansowej perspektywy, użył koloru jako głównego medium budującego światło i przestrzeń w obrazie.

Urodził się w bośniackim Konjicu, odbył tam wczesną edukację. Już w dzieciństwie zauważono u niego talent malarski. Po przyjeździe w 1912 roku do Krakowa rozpoczął studia na Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Teodora Axentowicza i Józefa Mehoffera. W 1918 obronił dyplom i rozpoczął pracę zawodową. W roku 1945 dzięki wstawiennictwu prof. Stanisława Łukasiewicza po wysiedleniu ze Lwowa przybył do Gdańska i wszedł w skład grupy organizującej Wydział Architektury na Politechnice Gdańskiej. Jego zadaniem była organizacja Katedry Rysunku i Rzeźby. Był twórcą związku malarzy i rzeźbiarzy, który zorganizował I wystawę malarstwa na Politechnice Gdańskiej. Wykładał równolegle w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Sopocie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.