Sasza Blonder (we Francji podczas okupacji niemieckiej używał nazwiska André Blondel), przed studiami w krakowskiej ASP, dwukrotnie był w Paryżu, w 1926 i 1929. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie 1931-34 w pracowniach T. Axentowicza, W. Jarockiego i F. Pautscha. Zbliżył się wówczas do grupy studentów poszukujących nowej awangardowej sztuki, działających w pracowni X. Dunikowskiego, która w 1933 przybrała nazwę Grupy Krakowskiej. Prócz Blondera należeli do niej H. Wiciński, M. Jarema, J. Stern, L. Lewicki, S. Osostowicz. Artystów tych łączyła również lewicowa postawa polityczna.
Wczesne prace Blondera, akwarele i rysunki, były pod wpływem malarstwa francuskiego M. Chagalla i Soutine`a i Modiglianiego. Podczas studiów zaś malował figuralne kompozycje kubistyczno-ekspresjonistyczne, (często o krytycznej wymowie społecznej) i jednocześnie abstrakcyjne. Wyraźnie manifestowana lewicowa postawa artystów stała się przyczyną aresztowań niektórych jej członków, w 1937 Grupa Krakowska przestała istnieć, a Blonder wyjechał do Paryża.
Prezentowany Pejzaż letni łączący w sobie wpływy ekspresjonistyczne i wielką wrażliwość kolorystyczną dobrze ilustruje przedwojenną twórczość artysty.
Olej, płótno
48,5 x 63 cm
Sygnowany p. d. czarnym olejem: Blonder.
Sasza Blonder (we Francji podczas okupacji niemieckiej używał nazwiska André Blondel), przed studiami w krakowskiej ASP, dwukrotnie był w Paryżu, w 1926 i 1929. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie 1931-34 w pracowniach T. Axentowicza, W. Jarockiego i F. Pautscha. Zbliżył się wówczas do grupy studentów poszukujących nowej awangardowej sztuki, działających w pracowni X. Dunikowskiego, która w 1933 przybrała nazwę Grupy Krakowskiej. Prócz Blondera należeli do niej H. Wiciński, M. Jarema, J. Stern, L. Lewicki, S. Osostowicz. Artystów tych łączyła również lewicowa postawa polityczna.
Wczesne prace Blondera, akwarele i rysunki, były pod wpływem malarstwa francuskiego M. Chagalla i Soutine`a i Modiglianiego. Podczas studiów zaś malował figuralne kompozycje kubistyczno-ekspresjonistyczne, (często o krytycznej wymowie społecznej) i jednocześnie abstrakcyjne. Wyraźnie manifestowana lewicowa postawa artystów stała się przyczyną aresztowań niektórych jej członków, w 1937 Grupa Krakowska przestała istnieć, a Blonder wyjechał do Paryża.
Prezentowany Pejzaż letni łączący w sobie wpływy ekspresjonistyczne i wielką wrażliwość kolorystyczną dobrze ilustruje przedwojenną twórczość artysty.