Julij Klewer to niewątpliwie jeden z wybitniejszych artystów rosyjskich przełomu XIX i XX wieku. Analiza jego bogatej twórczości pozwala zaklasyfikować go jako kontynuatora i spadkobiercę wielkich idei malarstwa epoki romantyzmu, jak również wnikliwego obserwatora współczesnych jego czasom tendencji. Malarz przyszedł na świat 31 stycznia 1850 roku w Tartu, na terenie dzisiejszej Estonii. Już od najmłodszych lat przyszły twórca przejawiał artystyczne zdolności. Pierwsze kroki Klewer stawiał pod opieką Konstantina von Kügelgena, pejzażysty niemieckiego pochodzenia. Następnie, za namową ojca rozpoczął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Wbrew swoim przekonaniom kształcił się jako architekt, pobierając jednocześnie lekcje w pracowniach malarstwa pejzażowego u Sokrata Vorobieva i Mikhaila Clodta. Niestety, już w roku 1870, z nieznanych dzisiaj powodów wydalony został z uczelni. Brak dyplomu nie przeszkodził jednakże Klewerowi w rozpoczęciu samodzielnej kariery poza murami Akademii. W 1874 roku w Cesarskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych otwarta została jego indywidualna wystawa, a pracami zachwycać miał się sam car Aleksander II. Ogromny sukces i uznanie wpłynęły na rosnącą pozycję artysty, który mianowany został przez petersburską Akademię tytułem profesorskim. Jego dzieła natomiast zakupione zostały do kolekcji rodziny carskiej. Prezentowany podczas aukcji pejzaż stanowi interesujący przykład interpretowanego przez artystę krajobrazu. Zlokalizowana w centrum kompozycji błotnista droga poprzecinana jest licznymi koleinami i tonie w kałużach. Widniejące po jej obydwóch stronach drzewa odarte zostały prawie zupełnie z liści przez silne, jesienne wichry. Gdzieś w oddali na linii zamglonego horyzontu majaczy widmowa sylweta oddalającego się powozu. Po prawej stronie, na niewielkim wzniesieniu ukazał artysta wiejską, lichą chatę znajdującą się w obrębie większej zagrody. Obecność człowieka zdradza tutaj jedynie delikatna smuga dymu wydobywającego się z komina domostwa. Nastrojowe przedstawienie zdradza romantyczną duszę artysty zafascynowanego odkrywaniem głębi natury. Istotnym aspektem twórczości Klewera była psychologizacja pejzażu, tak bliska romantykom. Kreowany widok nabiera cech ludzkich, jest on wyrazem wnętrza człowieka, jego emocji i odczuć. Ukazywanie piękna i bogactwa przyrodniczego kraju pozwala natomiast na zestawienie malarza z Pieriedwiżnikami, czyli Towarzystwem Objazdowych Wystaw Artystycznych, utworzonym w 1870 roku w Petersburgu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

091
Juliusz KLEWER (Dorpat (obecnie Tartu w Estonii) 1850 - Petersburg 1924)

Pejzaż jesienny, 1895

olej/płótno, 75,5 x 115,5 cm
sygnowany i datowany cyrylicą p.d.: 'Julij Klewer 95'

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Art Outlet. Sztuka Dawna

05.11.2020

19:00

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Julij Klewer to niewątpliwie jeden z wybitniejszych artystów rosyjskich przełomu XIX i XX wieku. Analiza jego bogatej twórczości pozwala zaklasyfikować go jako kontynuatora i spadkobiercę wielkich idei malarstwa epoki romantyzmu, jak również wnikliwego obserwatora współczesnych jego czasom tendencji. Malarz przyszedł na świat 31 stycznia 1850 roku w Tartu, na terenie dzisiejszej Estonii. Już od najmłodszych lat przyszły twórca przejawiał artystyczne zdolności. Pierwsze kroki Klewer stawiał pod opieką Konstantina von Kügelgena, pejzażysty niemieckiego pochodzenia. Następnie, za namową ojca rozpoczął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Petersburgu. Wbrew swoim przekonaniom kształcił się jako architekt, pobierając jednocześnie lekcje w pracowniach malarstwa pejzażowego u Sokrata Vorobieva i Mikhaila Clodta. Niestety, już w roku 1870, z nieznanych dzisiaj powodów wydalony został z uczelni. Brak dyplomu nie przeszkodził jednakże Klewerowi w rozpoczęciu samodzielnej kariery poza murami Akademii. W 1874 roku w Cesarskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych otwarta została jego indywidualna wystawa, a pracami zachwycać miał się sam car Aleksander II. Ogromny sukces i uznanie wpłynęły na rosnącą pozycję artysty, który mianowany został przez petersburską Akademię tytułem profesorskim. Jego dzieła natomiast zakupione zostały do kolekcji rodziny carskiej. Prezentowany podczas aukcji pejzaż stanowi interesujący przykład interpretowanego przez artystę krajobrazu. Zlokalizowana w centrum kompozycji błotnista droga poprzecinana jest licznymi koleinami i tonie w kałużach. Widniejące po jej obydwóch stronach drzewa odarte zostały prawie zupełnie z liści przez silne, jesienne wichry. Gdzieś w oddali na linii zamglonego horyzontu majaczy widmowa sylweta oddalającego się powozu. Po prawej stronie, na niewielkim wzniesieniu ukazał artysta wiejską, lichą chatę znajdującą się w obrębie większej zagrody. Obecność człowieka zdradza tutaj jedynie delikatna smuga dymu wydobywającego się z komina domostwa. Nastrojowe przedstawienie zdradza romantyczną duszę artysty zafascynowanego odkrywaniem głębi natury. Istotnym aspektem twórczości Klewera była psychologizacja pejzażu, tak bliska romantykom. Kreowany widok nabiera cech ludzkich, jest on wyrazem wnętrza człowieka, jego emocji i odczuć. Ukazywanie piękna i bogactwa przyrodniczego kraju pozwala natomiast na zestawienie malarza z Pieriedwiżnikami, czyli Towarzystwem Objazdowych Wystaw Artystycznych, utworzonym w 1870 roku w Petersburgu.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.