W 1914 r. Pankiewicz wraz z żoną, tak jak co roku, wyjechał z Krakowa spędzić lato we Francji. Tam zaskoczył ich wybuch I wojny światowej, a posiadane obywatelstwo austriackie zmusiło ich do wyjazdu. Przebywali w Hiszpanii, przede wszystkim w Madrycie, w latach 1914-1919. Wówczas powstał niniejszy obraz. Wskazuje na to sposób jego namalowania, charakterystyczny dla pobytu w Hiszpanii - wyjątkowo jaskrawa i świetlista kolorystyka i pewna "bryłowatość" form. Ten sposób malowania przyjął zapewne od Roberta Delaunaya, z którym razem miał pracownię w Madrycie.Jak pisze Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, "w okresie tym, zwanym przez samego mistrza epoką czystego koloru, Pankiewicz wprowadzał do obrazów blokową architekturę i kubistyczne przedmioty tworzące martwe natury oraz organizował kompozycje nie na zasadzie konstrukcji geometrycznej, lecz wykorzystując kolor do ich budowania. Rozjaśnił paletę barw, wprowadzając zaskakujące w intensywności odcienie różowo-liliowe i ostrozielone" (S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Józef Pankiewicz, Kraków 1996, s. 18).
Spore podobieństwo do naszego obrazu wykazuje Pejzaż z San Raphäel (Pejzaż hiszpański) z 1915 roku znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie

11
Józef PANKIEWICZ (1866 Lublin - 1940 La Ciotat, Francja)

PEJZAŻ HISZPAŃSKI, ok. 1914-1919

olej na płótnie,
33,5 x 48 cm,
sygnowany p.d. "Pankiewicz"
obraz po konserwacji

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W 1914 r. Pankiewicz wraz z żoną, tak jak co roku, wyjechał z Krakowa spędzić lato we Francji. Tam zaskoczył ich wybuch I wojny światowej, a posiadane obywatelstwo austriackie zmusiło ich do wyjazdu. Przebywali w Hiszpanii, przede wszystkim w Madrycie, w latach 1914-1919. Wówczas powstał niniejszy obraz. Wskazuje na to sposób jego namalowania, charakterystyczny dla pobytu w Hiszpanii - wyjątkowo jaskrawa i świetlista kolorystyka i pewna "bryłowatość" form. Ten sposób malowania przyjął zapewne od Roberta Delaunaya, z którym razem miał pracownię w Madrycie.Jak pisze Stefania Krzysztofowicz-Kozakowska, "w okresie tym, zwanym przez samego mistrza epoką czystego koloru, Pankiewicz wprowadzał do obrazów blokową architekturę i kubistyczne przedmioty tworzące martwe natury oraz organizował kompozycje nie na zasadzie konstrukcji geometrycznej, lecz wykorzystując kolor do ich budowania. Rozjaśnił paletę barw, wprowadzając zaskakujące w intensywności odcienie różowo-liliowe i ostrozielone" (S. Krzysztofowicz-Kozakowska, Józef Pankiewicz, Kraków 1996, s. 18).
Spore podobieństwo do naszego obrazu wykazuje Pejzaż z San Raphäel (Pejzaż hiszpański) z 1915 roku znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie