Malarstwa uczył się w latach 1899-1904 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u J. Unierzyńskiego i L. Wyczółkowskiego. Następnie studiował w paryskiej Académie Julian u J. -P. Laurensa (1905-06). Po studiach zamieszkał we Lwowie. W roku 1903 po raz pierwszy wyjechał do Tatarowa na Huculszczyźnie, gdzie potem podróżował wielokrotnie i odtąd tematyka huculska stała się jednym z głównych tematów jego twórczości. Okres I wojny światowej spędził częściowo na froncie dokumentując działania wojenne. Był długoletnim pedagogiem. Jako profesor malarstwa nauczał w latach 1912-1919 we wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1919-19124 kierował Wyższą Szkołą Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Poznaniu a od 1925 był profesorem w krakowskiej Akademii. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (od 1908), wiedeńskiego stowarzyszenia Hagenbund (od 1912), organizacji KŹnstlerbund Schlesien (od 1913), Société National des Beaux Arts w Paryżu (od 1921) oraz współorganizatorem poznańskiego Towarzystwa Artystów Plastyków Świt (1921). Malował sceny rodzajowe i religijne związane z Huculszczyzną oraz portrety. Projektował okładki książek i współpracował z pismem satyrycznym "Liberum Veto", dla którego rysował karykatury.
Olej, tektura; 16 x 23,7 cm
Sygnowany na odwrocie p. g.: FPautsch
Malarstwa uczył się w latach 1899-1904 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u J. Unierzyńskiego i L. Wyczółkowskiego. Następnie studiował w paryskiej Académie Julian u J. -P. Laurensa (1905-06). Po studiach zamieszkał we Lwowie. W roku 1903 po raz pierwszy wyjechał do Tatarowa na Huculszczyźnie, gdzie potem podróżował wielokrotnie i odtąd tematyka huculska stała się jednym z głównych tematów jego twórczości. Okres I wojny światowej spędził częściowo na froncie dokumentując działania wojenne. Był długoletnim pedagogiem. Jako profesor malarstwa nauczał w latach 1912-1919 we wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1919-19124 kierował Wyższą Szkołą Sztuk Zdobniczych i Przemysłu Artystycznego w Poznaniu a od 1925 był profesorem w krakowskiej Akademii. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (od 1908), wiedeńskiego stowarzyszenia Hagenbund (od 1912), organizacji KŹnstlerbund Schlesien (od 1913), Société National des Beaux Arts w Paryżu (od 1921) oraz współorganizatorem poznańskiego Towarzystwa Artystów Plastyków Świt (1921). Malował sceny rodzajowe i religijne związane z Huculszczyzną oraz portrety. Projektował okładki książek i współpracował z pismem satyrycznym "Liberum Veto", dla którego rysował karykatury.