Jan Styka malarz i ilustrator, ojciec malarzy Tadeusza i Adama. Studiował w latach 1877-81 w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych u Ch. Griepenkerla, L. Müllera i K. Wurzingera. Naukę uzupełniał w Rzymie (1881) i w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u J. Matejki (1882-85). Następnie, do roku 1889, mieszkał i pracował w Paryżu. Przez następny rok przebywał w Kielcach i we Lwowie, a w1900 powrócił do Paryża i zamieszkał w nim na stałe. Stamtąd wyjeżdżał w podróże do Włoch, Grecji, Stanów Zjednoczonych. Był członkiem rzymskiej Akademii św. Łukasza. Malował obrazy o tematyce historycznej, batalistycznej, religijnej. Tworzył też portrety i sceny oparte na motywach zaczerpniętych z literatury. Był współtwórcą panoram: Panoramy Racławickiej (1894), Golgoty (1896), Panoramy Siedmiogrodzkiej (1897) i Męczeństwa pierwszych chrześcijan (1899).
Obraz jest fragmentem tła Panoramy Siedmiogrodzkiej (znanej także pod nazwami Panorama bitwy pod Sybinem, Bem w Siedmiogrodzie i Bem i Petöfi) przedstawiającym szczyty Alp Transylwańskich.
Po sukcesie jaki odniosła Panorama Racławicka (1894) Węgrzy postanowili dla uczczenia pięćdziesiątej rocznicy powstania narodowego zamówić panoramę, której tematem miała być bitwa o Sybin, stolicę Siedmiogrodu, stoczona 11 marca 1849 r. W bitwie tej, uwieńczonej wspaniałym zwycięstwem, przeciwko wojskom austriackim i rosyjskim walczyła armia węgierska dowodzona przez generała Józefa Bema. Prace nad panoramą rozpoczęto we Lwowie w kwietniu 1897. Obok J. Styki, autora całości kompozycji, pracowali Węgrzy P. Vágo i B. Spanyi oraz Polacy Z. Rozwadowski, M. Wywiórski i T. Popiel.. Pięć miesięcy później pokazano panoramę w Budapeszcie i innych miastach węgierskich. W 1907 była eksponowana w Warszawie. Potem, jak większość wielkich płócien została pocięta na części, które sygnował sam artysta, i które były sprzedawane jako samodzielne obrazy. Do tej pory Muzeum Okręgowe w Tarnowie, które prowadzi akcję poszukiwań rozproszonych kawałków panoramy, w celu ich zakupienia bądź zewidencjonowania, odnalazło 22 części.
Bibliografia:
Cz. Czapliński, The Styka Family Saga Saga rodu Styków, New York 1988, ss. 104-107
A. Majcher-Węgrzynek, Panorama Siedmiogrodzka, Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Tarnów1992
A. Majcher-Węgrzynek, Panorama Siedmiogrodzka odnalezione fragmenty, Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Tarnów 1997
Olej, płótno; 97 x 88 cm
Sygn. l.d.: Jan Styka
Jan Styka malarz i ilustrator, ojciec malarzy Tadeusza i Adama. Studiował w latach 1877-81 w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych u Ch. Griepenkerla, L. Müllera i K. Wurzingera. Naukę uzupełniał w Rzymie (1881) i w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u J. Matejki (1882-85). Następnie, do roku 1889, mieszkał i pracował w Paryżu. Przez następny rok przebywał w Kielcach i we Lwowie, a w1900 powrócił do Paryża i zamieszkał w nim na stałe. Stamtąd wyjeżdżał w podróże do Włoch, Grecji, Stanów Zjednoczonych. Był członkiem rzymskiej Akademii św. Łukasza. Malował obrazy o tematyce historycznej, batalistycznej, religijnej. Tworzył też portrety i sceny oparte na motywach zaczerpniętych z literatury. Był współtwórcą panoram: Panoramy Racławickiej (1894), Golgoty (1896), Panoramy Siedmiogrodzkiej (1897) i Męczeństwa pierwszych chrześcijan (1899).
Obraz jest fragmentem tła Panoramy Siedmiogrodzkiej (znanej także pod nazwami Panorama bitwy pod Sybinem, Bem w Siedmiogrodzie i Bem i Petöfi) przedstawiającym szczyty Alp Transylwańskich.
Po sukcesie jaki odniosła Panorama Racławicka (1894) Węgrzy postanowili dla uczczenia pięćdziesiątej rocznicy powstania narodowego zamówić panoramę, której tematem miała być bitwa o Sybin, stolicę Siedmiogrodu, stoczona 11 marca 1849 r. W bitwie tej, uwieńczonej wspaniałym zwycięstwem, przeciwko wojskom austriackim i rosyjskim walczyła armia węgierska dowodzona przez generała Józefa Bema. Prace nad panoramą rozpoczęto we Lwowie w kwietniu 1897. Obok J. Styki, autora całości kompozycji, pracowali Węgrzy P. Vágo i B. Spanyi oraz Polacy Z. Rozwadowski, M. Wywiórski i T. Popiel.. Pięć miesięcy później pokazano panoramę w Budapeszcie i innych miastach węgierskich. W 1907 była eksponowana w Warszawie. Potem, jak większość wielkich płócien została pocięta na części, które sygnował sam artysta, i które były sprzedawane jako samodzielne obrazy. Do tej pory Muzeum Okręgowe w Tarnowie, które prowadzi akcję poszukiwań rozproszonych kawałków panoramy, w celu ich zakupienia bądź zewidencjonowania, odnalazło 22 części.
Bibliografia:
Cz. Czapliński, The Styka Family Saga Saga rodu Styków, New York 1988, ss. 104-107
A. Majcher-Węgrzynek, Panorama Siedmiogrodzka, Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Tarnów1992
A. Majcher-Węgrzynek, Panorama Siedmiogrodzka odnalezione fragmenty, Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Tarnów 1997