Malarz, rysownik, krytyk sztuki, z wykształcenia również filozof (doktorat w UJ); syn Wacława; studiował w krakowskiej ASP (u W. Taranczewskiego); wykładowca Politechniki Krakowskiej (1982-99; od 1997 profesor), ASP w Krakowie (od 1998) i Papieskiej Akademii Teologicznej tamże (od 2000) oraz Akademii Ignatianum w Krakowie; tworzy w duchu różnych konwencji stylistycznych: postimpresjonizmu, fowizmu, dadaizmu, polskiego koloryzmu; maluje głównie pejzaże (Pejzaż podkrakowski, 1957; Pejzaż z Witowic, 1997; Sad, 1999; Orka, 2005; Ruiny opactwa, 2005), a także kompozycje figuralne (Spady, 2001; Śmierć małej malarki, 2003) i martwe natury (Martwa natura, 1957; Martwa natura z owocami, 1964); realizował polichromie w kościołach (m.in. na Jelonkach w Warszawie, 1970; z J. Nowosielskim); jest autorem książki O płaszczyźnie obrazu (1992).
Olej, płótno;
wym.: 74 x 51 cm;
sygn. na odwrocie: P. Taranczewski
Malarz, rysownik, krytyk sztuki, z wykształcenia również filozof (doktorat w UJ); syn Wacława; studiował w krakowskiej ASP (u W. Taranczewskiego); wykładowca Politechniki Krakowskiej (1982-99; od 1997 profesor), ASP w Krakowie (od 1998) i Papieskiej Akademii Teologicznej tamże (od 2000) oraz Akademii Ignatianum w Krakowie; tworzy w duchu różnych konwencji stylistycznych: postimpresjonizmu, fowizmu, dadaizmu, polskiego koloryzmu; maluje głównie pejzaże (Pejzaż podkrakowski, 1957; Pejzaż z Witowic, 1997; Sad, 1999; Orka, 2005; Ruiny opactwa, 2005), a także kompozycje figuralne (Spady, 2001; Śmierć małej malarki, 2003) i martwe natury (Martwa natura, 1957; Martwa natura z owocami, 1964); realizował polichromie w kościołach (m.in. na Jelonkach w Warszawie, 1970; z J. Nowosielskim); jest autorem książki O płaszczyźnie obrazu (1992).