Pierwsze krajobrazy Rajmunda Ziemskiego czerpiące bezpośrednio z otaczającego nas świata, stawały się z czasem odrealnione, by ostatecznie przyjąć formę abstrakcji, którą artysta posługiwał się do końca życia. Numerując kolejno swe kompozycje i nadając im tytuł "Pejzaż", spowodował, iż niezależnie od emocji, formy i ekspresji krytycy sztuki rozszerzyli to pojęcie o nowe znaczenia plastycznych doznań i przekazów. Tym samym, za sprawą subiektywnej wizji artysty dosłowne określenie pejzażu uzyskało znacznie bardziej pojemne niż dotychczas znaczeniowe pojęcie.
olej, płótno
125,5 x 44,5 cm
sygn. l.d.: ZIEMSKI | 62
na odwrocie na płótnie sygn.: RAJMUND ZIEMSKI | PEJZAŻ 50/62 | 125 x 45 | 1962 | 5
na blejtramie: 6 oraz nalepka: 85425
Obraz wystawiany, reprodukowany i opisany:
- Kobzdej, Lebenstein, Tchórzewski, Ziemski, Galerie [Alice] Pauli, Lausanne VI - VII 1963, kat. 6;
- Joanna Kania (oprac.), Jola Gola, Maryla Sitkowska (współpraca), Rajmund Ziemski. Malarstwo, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010, nr kat. 220, il. barwna (na dołączonej płycie CD).
Pierwsze krajobrazy Rajmunda Ziemskiego czerpiące bezpośrednio z otaczającego nas świata, stawały się z czasem odrealnione, by ostatecznie przyjąć formę abstrakcji, którą artysta posługiwał się do końca życia. Numerując kolejno swe kompozycje i nadając im tytuł "Pejzaż", spowodował, iż niezależnie od emocji, formy i ekspresji krytycy sztuki rozszerzyli to pojęcie o nowe znaczenia plastycznych doznań i przekazów. Tym samym, za sprawą subiektywnej wizji artysty dosłowne określenie pejzażu uzyskało znacznie bardziej pojemne niż dotychczas znaczeniowe pojęcie.