Obraz opisany i reprodukowany:
– Chris Sztyber, Mój drugi świat. My second World. Kolekcja Malarstwa Polskiego. Polish Painting Collection, s. 140 il. barwna;
– Jerzy Nowosielski, [wyd.] Galeria Starmach, Fundacja Nowosielskich, Kraków 2003, s. 435, kat. 730, il. barwna [z datą 1996].

Prezentowany w katalogu obraz, Nowosielski namalował we wrześniu 1995 roku w Polanach koło Berestu, gdzie pod koniec lat 90. kilkakrotnie spędzał wakacje. Powstała wówczas cała seria obrazów cerkwi łemkowskich z okolic nowosądecczyzny.

O rozpoczętym w latach 80. XX w. „okresie zielonym“ w twórczości Jerzego Nowosielskiego tak pisze Krystyna Czerni: W połowie lat 80. gama barwna się rozjaśnia, rozwadnia, pojawiają się rozbielone seledyny, oliwkowe żółcie, wapienne turkusy, morskie przejrzyste indygo. W tym samym czasie artysta studiuje korespondencje impresjonistów, coraz bardziej interesuje go zjawisko światła i wzajemnej zależności barw; z uznaniem wyraża się o kolorystycznej wrażliwości kolegów sprzed stulecia [...]. „Impresjonistyczny“ etap można uznać za rodzaj artystycznego eksperymentu, trwającej kilka lat przygody malarza. W tej konwencji powstały ujęcia plenerowe: sielskie pejzaże, ikony cerkiewek, ale także niewielkie, martwe natury [...].
Krystyna Czerni, Jerzy Nowosielski, Wielcy Malarze, nr 105, s. 22

107
Jerzy NOWOSIELSKI (1923 Kraków - 2011 Kraków)

PEJZAŻ, 1995

olej, płótno
38 x 46 cm
sygn. na odwr. na płótnie d.: JERZY NOWOSIELSKI 1995 IX
Autentyczność obrazu skonsultowana z p. Andrzejem Szczepaniakiem.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz opisany i reprodukowany:
– Chris Sztyber, Mój drugi świat. My second World. Kolekcja Malarstwa Polskiego. Polish Painting Collection, s. 140 il. barwna;
– Jerzy Nowosielski, [wyd.] Galeria Starmach, Fundacja Nowosielskich, Kraków 2003, s. 435, kat. 730, il. barwna [z datą 1996].

Prezentowany w katalogu obraz, Nowosielski namalował we wrześniu 1995 roku w Polanach koło Berestu, gdzie pod koniec lat 90. kilkakrotnie spędzał wakacje. Powstała wówczas cała seria obrazów cerkwi łemkowskich z okolic nowosądecczyzny.

O rozpoczętym w latach 80. XX w. „okresie zielonym“ w twórczości Jerzego Nowosielskiego tak pisze Krystyna Czerni: W połowie lat 80. gama barwna się rozjaśnia, rozwadnia, pojawiają się rozbielone seledyny, oliwkowe żółcie, wapienne turkusy, morskie przejrzyste indygo. W tym samym czasie artysta studiuje korespondencje impresjonistów, coraz bardziej interesuje go zjawisko światła i wzajemnej zależności barw; z uznaniem wyraża się o kolorystycznej wrażliwości kolegów sprzed stulecia [...]. „Impresjonistyczny“ etap można uznać za rodzaj artystycznego eksperymentu, trwającej kilka lat przygody malarza. W tej konwencji powstały ujęcia plenerowe: sielskie pejzaże, ikony cerkiewek, ale także niewielkie, martwe natury [...].
Krystyna Czerni, Jerzy Nowosielski, Wielcy Malarze, nr 105, s. 22