Autentyczność obrazu skonsultowana z Andrzejem Szczepaniakiem – historykiem sztuki, kuratorem wystaw, dyrektorem wykonawczym Galerii Starmach, redaktorem, m.in. wydanych przez Skirę albumów Henryk Stażewski (2018), Jerzy Nowosielski (2019).


Pochodzenie:
Obraz zakupiony przez obecnych właścicieli bezpośrednio z pracowni artysty.

Nalepka łódzkiego CBWA oraz zapis w kalendarium w katalogu Jerzy Nowosielski (Galeria Starmach, Kraków 2003, s. 587) świadczą, że obraz był eksponowany – jako jeden z dwóch pejzaży Nowosielskiego – na XIV Dorocznej okręgowej wystawie prac członków ZPAP w Łodzi od 6 XII 1959 do 6 I 1960 (poz. kat. 74-75, dwa Pejzaże 60 x 72 cm).

W pejzażach Nowosielski lubi ujęcia z góry, widziane z lotu ptaka (czy może okiem Boga?)“. Bardzo często są to: „Rozległe pejzaże podkreślone grą linii, jednakowo zredukowane do umownych znaków, jakby ogołocone. Nowosielski zderza różne ujęcia i punkty widzenia, buduje przestrzeń pozornie nielogicznie, według zasad umownej, „odwróconej“ perspektywy. Typowa, wklęsła linia horyzontu, wygięte domy, piętrzące się wzwyż ulice i skały – sprawiają wrażenie, jakby obraz był polichromią, albo zasłoną zawieszoną na ścianach gigantycznej, kosmicznej świątyni.
Krystyna Czerni, Jerzy Nowosielski. Wielcy malarze. Ich życie, inspiracje i dzieło, nr 105, s. 14

107
Jerzy NOWOSIELSKI (1923 Kraków - 2011 Kraków)

PEJZAŻ, 1959

olej, płótno
60 x 73 cm
na odwr. l.g. przytwierdzona nalepka Centralnego Biura Wystaw Artystycznych Oddział w Łodzi wypełniona przez artystę [druk/atrament]: Nr _ | Autor JERZY NOWOSIELSKI | Adres ŁÓDŹ Zachodnia 27 | Tytuł Pejzaż | Technika olej Wymiar _ | Cena 10.000 Łódź 16.XI.1959 r.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Autentyczność obrazu skonsultowana z Andrzejem Szczepaniakiem – historykiem sztuki, kuratorem wystaw, dyrektorem wykonawczym Galerii Starmach, redaktorem, m.in. wydanych przez Skirę albumów Henryk Stażewski (2018), Jerzy Nowosielski (2019).


Pochodzenie:
Obraz zakupiony przez obecnych właścicieli bezpośrednio z pracowni artysty.

Nalepka łódzkiego CBWA oraz zapis w kalendarium w katalogu Jerzy Nowosielski (Galeria Starmach, Kraków 2003, s. 587) świadczą, że obraz był eksponowany – jako jeden z dwóch pejzaży Nowosielskiego – na XIV Dorocznej okręgowej wystawie prac członków ZPAP w Łodzi od 6 XII 1959 do 6 I 1960 (poz. kat. 74-75, dwa Pejzaże 60 x 72 cm).

W pejzażach Nowosielski lubi ujęcia z góry, widziane z lotu ptaka (czy może okiem Boga?)“. Bardzo często są to: „Rozległe pejzaże podkreślone grą linii, jednakowo zredukowane do umownych znaków, jakby ogołocone. Nowosielski zderza różne ujęcia i punkty widzenia, buduje przestrzeń pozornie nielogicznie, według zasad umownej, „odwróconej“ perspektywy. Typowa, wklęsła linia horyzontu, wygięte domy, piętrzące się wzwyż ulice i skały – sprawiają wrażenie, jakby obraz był polichromią, albo zasłoną zawieszoną na ścianach gigantycznej, kosmicznej świątyni.
Krystyna Czerni, Jerzy Nowosielski. Wielcy malarze. Ich życie, inspiracje i dzieło, nr 105, s. 14