Polski malarz reprezentujący nurt młodopolskiego symbolizmu i umiarkowanego realizmu. Motywów malarskich poszukiwał jednak głównie w ojczystym kraju, którego rozmaite regiony poznawał w czasie pieszych wędrówek. W 1903 wspólnie ze Stanisławem Kamockim i Stefanem Filipkiewiczem zorganizował w Krakowie pierwszą wystawę pejzażu. We wczesnej fazie twórczości na postawę artystyczną Czajkowskiego najsilniej oddziałała symbolistyczna formuła malarstwa pejzażowego Stanisławskiego. Po Chełmońskim, Stanisławskim, Malczewskim i Fałacie odziedziczył przywiązanie do polskości przejawiającej się w specyficznej aurze krajobrazu; dzielił z nimi uczuciową więź z tym, co ojczyste, nasycone historią narodu, jego tradycją i obyczajowością.
olej, sklejka, 24.5 x 32.5
sygn.l.d. STANISŁAW CZAJKOWSKI 1942
Polski malarz reprezentujący nurt młodopolskiego symbolizmu i umiarkowanego realizmu. Motywów malarskich poszukiwał jednak głównie w ojczystym kraju, którego rozmaite regiony poznawał w czasie pieszych wędrówek. W 1903 wspólnie ze Stanisławem Kamockim i Stefanem Filipkiewiczem zorganizował w Krakowie pierwszą wystawę pejzażu. We wczesnej fazie twórczości na postawę artystyczną Czajkowskiego najsilniej oddziałała symbolistyczna formuła malarstwa pejzażowego Stanisławskiego. Po Chełmońskim, Stanisławskim, Malczewskim i Fałacie odziedziczył przywiązanie do polskości przejawiającej się w specyficznej aurze krajobrazu; dzielił z nimi uczuciową więź z tym, co ojczyste, nasycone historią narodu, jego tradycją i obyczajowością.