W latach 1907-1909 studiował w ASP w Norymberdze i Berlinie. Równocześnie odbył szereg podróży studyjnych po Europie. W 1910 wyjechał na Bałkany, a stamtąd do Turcji. W latach 1911-1915 mieszkał głównie w Istambule; zwiedzał także kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu. W okresie 1915-1917 jako żołnierz armii pruskiej był malarzem-korespondentem wojennym. W 1917 osiadł na stałe w Sopocie. W latach 1924-39 wystawiał regularnie w warszawskim TZSP; eksponował swe prace także w Gdyni, Poznaniu, Krakowie i Berlinie. W repertuarze tematycznym Mokwy dominują pejzaże marynistyczne. Jednak tematyki swych pejzaży nie ograniczał wyłącznie do motywów morskich, o czym świadczy prezentowana akwarela przedstawiająca Tatry zimą z dominującym nad Zakopanem masywem ośnieżonego Giewontu. Lekkość akwarelowej plamy i wąska gama chromatyczna oparta na dwutakce błękitów i bieli nadaje monumentalnemu krajobrazowi górskiemu baśniowy, zjawiskowy charakter.

3
Marian MOKWA (1889 Malary - 1987 Sopot)

Pejaż tatrzański, 1932

akwarela, papier, 23,6 x 32
sygn. p. d.: Mokwa 1932/Zakopane.
na odwrociu: nalepka Zakładu Konserwacji UMK w Toruniu

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W latach 1907-1909 studiował w ASP w Norymberdze i Berlinie. Równocześnie odbył szereg podróży studyjnych po Europie. W 1910 wyjechał na Bałkany, a stamtąd do Turcji. W latach 1911-1915 mieszkał głównie w Istambule; zwiedzał także kraje Bliskiego i Dalekiego Wschodu. W okresie 1915-1917 jako żołnierz armii pruskiej był malarzem-korespondentem wojennym. W 1917 osiadł na stałe w Sopocie. W latach 1924-39 wystawiał regularnie w warszawskim TZSP; eksponował swe prace także w Gdyni, Poznaniu, Krakowie i Berlinie. W repertuarze tematycznym Mokwy dominują pejzaże marynistyczne. Jednak tematyki swych pejzaży nie ograniczał wyłącznie do motywów morskich, o czym świadczy prezentowana akwarela przedstawiająca Tatry zimą z dominującym nad Zakopanem masywem ośnieżonego Giewontu. Lekkość akwarelowej plamy i wąska gama chromatyczna oparta na dwutakce błękitów i bieli nadaje monumentalnemu krajobrazowi górskiemu baśniowy, zjawiskowy charakter.