Seria rzeźb Patronki Doroty Nieznalskiej to obiekty w formie tiary, cierniowej opaski, które są tu odpowiednikiem męskiej korony cierniowej, dedykowane kobietom i zeszłorocznym wydarzeniom (Czarny Marsz), zdaniem autorki w sposób niedopuszczalny ograniczającym ich prawa o samostanowieniu oraz ingerującym w prawa człowieka. Jest to zdecydowanie przekaz symboliczny w polskim kontekście.
Motyw korony, wieńca czy opaski cierniowej jest eksplorowany przez artystkę od 2005 roku, kiedy to stworzyła projekt plakatu na konkurs Moje życie, moja decyzja, zorganizowany przez Federację na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny – afisz ukazuje kobiecy korpus opleciony w pasie kolczastym drutem. Kolejnymi realizacjami wykorzystującymi jeden z elementów „arma Christi” są Wieniec mistyczny, Król i Królowa Polski zrealizowane w 2008 roku, gdzie w przypadku rzeźby / instalacji Królowa Polski kolce zostały wykonane z polerowanego bursztynu. W 2009 roku artystka przygotowała obiekt Czerwona K. powtarzający motyw znany już z wcześniej wymienionej instalacji używając tym razem szlifowanego, naturalnego koralu. W 2010 roku Dorota Nieznalska zrealizowała rzeźby z cyklu Wianki, które pod sugerującym młodość, witalność, niewinność czy nadzieję młodych kobiet, tytułem przybrały formę cierniowych opasek pasujących na ludzką głowę.

71
Dorota NIEZNALSKA (ur. 1973)

Patronki, Małgorzata, 2021

brąz patynowany; 19 x 17 cm;
tiara umieszczona w autorskim pudełku wyściełanym czerwonym aksamitem, z autorską, drukowaną nalepką na spodzie: Dorota Nieznalska / Patronki, Małgorzata 2021 / brąz patynowany / egz.: 1/1 unikat / D. Nieznalska [odręczny podpis].

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Seria rzeźb Patronki Doroty Nieznalskiej to obiekty w formie tiary, cierniowej opaski, które są tu odpowiednikiem męskiej korony cierniowej, dedykowane kobietom i zeszłorocznym wydarzeniom (Czarny Marsz), zdaniem autorki w sposób niedopuszczalny ograniczającym ich prawa o samostanowieniu oraz ingerującym w prawa człowieka. Jest to zdecydowanie przekaz symboliczny w polskim kontekście.
Motyw korony, wieńca czy opaski cierniowej jest eksplorowany przez artystkę od 2005 roku, kiedy to stworzyła projekt plakatu na konkurs Moje życie, moja decyzja, zorganizowany przez Federację na Rzecz Kobiet i Planowania Rodziny – afisz ukazuje kobiecy korpus opleciony w pasie kolczastym drutem. Kolejnymi realizacjami wykorzystującymi jeden z elementów „arma Christi” są Wieniec mistyczny, Król i Królowa Polski zrealizowane w 2008 roku, gdzie w przypadku rzeźby / instalacji Królowa Polski kolce zostały wykonane z polerowanego bursztynu. W 2009 roku artystka przygotowała obiekt Czerwona K. powtarzający motyw znany już z wcześniej wymienionej instalacji używając tym razem szlifowanego, naturalnego koralu. W 2010 roku Dorota Nieznalska zrealizowała rzeźby z cyklu Wianki, które pod sugerującym młodość, witalność, niewinność czy nadzieję młodych kobiet, tytułem przybrały formę cierniowych opasek pasujących na ludzką głowę.