POCHODZENIE:
- kolekcja Ireny Huml
Helena Burtan-Hussarska ukończyła w 1949 roku Wydział Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Rok wcześniej ten sam kierunek ukończył jej mąż – Roman Hussarski. Razem od 1948 roku prowadzili pracownię w Przegorzałach pod Krakowem. Stanisław Lem, przyjaciel artystycznego małżeństwa, wspominał: "W Krakowie wpadłem też – sam nie wiem jak – w towarzystwo plastyków. To był przede wszystkim Romek Hussarski i jego przyszła żona Hela Burtan ze znanego krakowskiego rodu, ojciec jej był właścicielem fabryki porcelany w Ćmielowie; także Zosia Puget. Romek mieszkał na Łobzowskiej, a Burtanowie mieli w Przegorzałach dom, którego większą część zabrało państwo. Romek z Helą urządzili tam pracownię i rzeźbili jak szaleni (…)". Uprawiali rzeźbę i ceramikę, projektowali witraże, mozaiki i elementy wyposażenia wnętrz: naczynia, świeczniki i inne. Podczas artystycznych poszukiwań form i efektów plastycznych opatentowali kilka wynalazków z zakresu dekorowania ceramiki. Największym ich osiągnięciem stała się technika piropiktury (nazwa pochodzi z greki i oznacza w przybliżeniu malowanie ogniem) polegająca na natryskiwaniu płynnego szkliwa ceramicznego na powierzchnię poddaną działaniu wysokiej temperatury za pomocą palników gazowych i elektrycznych, w efekcie czego dochodzi do wtopienia się szkliwa w podłoże i pokrycia go trwałą warstwą dekoracyjną. Piropiktura przeznaczona była przede wszystkim do tworzenia dużych dekoracji architektonicznych. Są autorami tak znanych wnętrz i mozaik, jak: kościół w Zielonkach, ceramiczne wyposażenie kawiarni "Krokodyl" na Starym Mieście w Warszawie (1953), płytki okładzinowe dla pałaców w Łazienkach, Jabłonnej i Nieborowie (1954-59), a także kompozycje dekoracyjne na fasadzie i we wnętrzu budynku krakowskiej "Korony" (1958 i 1962), kościele p.w. św. Józefa i Matki Bożej Fatimskiej w Tarnowie (1960), szkole lOOO-lecia im. Władysława Jagiełły w Kielcach (1961/1962), wyposażenia wnętrza i dekoracji kościoła p.w. Chrystusa Króla w Krakowie-Przegorzałach (1972-76).
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
ceramika szkliwiona, 5 x 23,5 x 23,5 cm, śr.:23,5 cm
na spodzie stempel: ‘PRACOWNIA CERAMIKI ARTYSTYCZNEJ | (nieczytelne) | KRAKÓW POLSKA’ oraz fragment metki: ‘CPLiA’
POCHODZENIE:
- kolekcja Ireny Huml
Helena Burtan-Hussarska ukończyła w 1949 roku Wydział Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Rok wcześniej ten sam kierunek ukończył jej mąż – Roman Hussarski. Razem od 1948 roku prowadzili pracownię w Przegorzałach pod Krakowem. Stanisław Lem, przyjaciel artystycznego małżeństwa, wspominał: "W Krakowie wpadłem też – sam nie wiem jak – w towarzystwo plastyków. To był przede wszystkim Romek Hussarski i jego przyszła żona Hela Burtan ze znanego krakowskiego rodu, ojciec jej był właścicielem fabryki porcelany w Ćmielowie; także Zosia Puget. Romek mieszkał na Łobzowskiej, a Burtanowie mieli w Przegorzałach dom, którego większą część zabrało państwo. Romek z Helą urządzili tam pracownię i rzeźbili jak szaleni (…)". Uprawiali rzeźbę i ceramikę, projektowali witraże, mozaiki i elementy wyposażenia wnętrz: naczynia, świeczniki i inne. Podczas artystycznych poszukiwań form i efektów plastycznych opatentowali kilka wynalazków z zakresu dekorowania ceramiki. Największym ich osiągnięciem stała się technika piropiktury (nazwa pochodzi z greki i oznacza w przybliżeniu malowanie ogniem) polegająca na natryskiwaniu płynnego szkliwa ceramicznego na powierzchnię poddaną działaniu wysokiej temperatury za pomocą palników gazowych i elektrycznych, w efekcie czego dochodzi do wtopienia się szkliwa w podłoże i pokrycia go trwałą warstwą dekoracyjną. Piropiktura przeznaczona była przede wszystkim do tworzenia dużych dekoracji architektonicznych. Są autorami tak znanych wnętrz i mozaik, jak: kościół w Zielonkach, ceramiczne wyposażenie kawiarni "Krokodyl" na Starym Mieście w Warszawie (1953), płytki okładzinowe dla pałaców w Łazienkach, Jabłonnej i Nieborowie (1954-59), a także kompozycje dekoracyjne na fasadzie i we wnętrzu budynku krakowskiej "Korony" (1958 i 1962), kościele p.w. św. Józefa i Matki Bożej Fatimskiej w Tarnowie (1960), szkole lOOO-lecia im. Władysława Jagiełły w Kielcach (1961/1962), wyposażenia wnętrza i dekoracji kościoła p.w. Chrystusa Króla w Krakowie-Przegorzałach (1972-76).
PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.