Pastwisko było jednym z obrazów prezentowanych w 1944 roku w Metropolitan Museum of Art na wystawie "Dziewiętnastowieczne malarstwo polskie". W Nowym Jorku obok prac Kochanowskiego można było oglądać obrazy innych klasyków polskiej sztuki związanych ze środowiskiem monachijskim: Brandta, Chełmońskiego, Wywiórskiego, Wierusza-Kowalskiego. Kuratorem ekspozycji, zorganizowanej w niesprzyjającym czasie drugiej wojny światowej i stanowiącej świadectwo intensywnych prac polskiej ambasady i kierującego nią Jana Ciechanowskiego, był Bolesław Mastai. Mastai, Polak przez wiele lat związany z berlińskim rynkiem antykwarycznym, kontynuował swoją karierę w Stanach. Był nie tylko kuratorem, ale także reformatorem ówczesnych standardów obrotu dziełami sztuki i jako pierwszy zaczął publikować zbiorcze zestawienia licytacji aukcyjnych oraz listy domów aukcyjnych i galerii sztuki w Stanach Zjednoczonych. Jego kuratorskie przedsięwzięcie z 1944 roku, dzisiaj nieco zapomniane, jest bez wątpienia jedną z najbarwniejszych kart aktywności dyplomatów okupowanej Polski w Stanach Zjednoczonych. Wystawa urządzona w prestiżowym muzeum pokazywała kilkadziesiąt kompozycji. Dominowały sceny rodzajowe i pejzaże; dwa z nich były autorstwa Kochanowskiego.

Naukę rysunku zaczynał w Krakowie u Maksymiliana Cercha. W latach 1873-74 i 1874-75 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Henryka Grabińskiego. W 1875 roku wyjechał do Wiednia, gdzie uczył się w akademii u Christiana Grieppenkerla, później na wydziale pejzażowym u Eduarda Lichtenfelsa. Debiutował na wystawie w krakowskim TPSP w sezonie 1877-78. Na wiosnę 1881 roku przeniósł się na stałe do Monachium. Swoje prace prezentował na wystawach w Düsseldorfie, Monachium, Wiedniu, Berlinie i Saltzburgu; w 1891 roku otrzymał na międzynarodowej wystawie w Londynie dyplom honorowy II klasy. W 1896 roku brał udział w malowaniu panoramy Tatry. Był niezrównanym pejzażystą, oddającym w niewielkich formatach liryzm i nastrój motywów otaczającej go natury; jego krajobrazy o tematyce polskiej cieszyły się wielkim uznaniem wśród krytyków i kolekcjonerów.

44
Roman Kazimierz KOCHANOWSKI (1857 Kraków - 1945 Freising, Bawaria)

Pastwisko

olej/deska, 11 x 17 cm
sygnowany l.d.: `R. Kochanowski`
na odwrociu papierowa nalepka wystawowa z wystawy objazdowej The American Federation of Arts oraz papierowa nelepka z Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku, czarną kredką: `6089`

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone
- Wejman Gallery
- kolekcja prywatna
WYSTAWIANY:
- Nineteenth Century Polish Paintings, 16.02-19.03.1944, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork
LITERATURA:
- Nineteenth Century Polish Paintings, 16.02-19.03.1944, katalog wystawy, Metropolitan Museum of Art, Nowy Jork 1944, s.3, 25. [jako "Pejzaż polski" i "Pastwisko"]

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Pastwisko było jednym z obrazów prezentowanych w 1944 roku w Metropolitan Museum of Art na wystawie "Dziewiętnastowieczne malarstwo polskie". W Nowym Jorku obok prac Kochanowskiego można było oglądać obrazy innych klasyków polskiej sztuki związanych ze środowiskiem monachijskim: Brandta, Chełmońskiego, Wywiórskiego, Wierusza-Kowalskiego. Kuratorem ekspozycji, zorganizowanej w niesprzyjającym czasie drugiej wojny światowej i stanowiącej świadectwo intensywnych prac polskiej ambasady i kierującego nią Jana Ciechanowskiego, był Bolesław Mastai. Mastai, Polak przez wiele lat związany z berlińskim rynkiem antykwarycznym, kontynuował swoją karierę w Stanach. Był nie tylko kuratorem, ale także reformatorem ówczesnych standardów obrotu dziełami sztuki i jako pierwszy zaczął publikować zbiorcze zestawienia licytacji aukcyjnych oraz listy domów aukcyjnych i galerii sztuki w Stanach Zjednoczonych. Jego kuratorskie przedsięwzięcie z 1944 roku, dzisiaj nieco zapomniane, jest bez wątpienia jedną z najbarwniejszych kart aktywności dyplomatów okupowanej Polski w Stanach Zjednoczonych. Wystawa urządzona w prestiżowym muzeum pokazywała kilkadziesiąt kompozycji. Dominowały sceny rodzajowe i pejzaże; dwa z nich były autorstwa Kochanowskiego.

Naukę rysunku zaczynał w Krakowie u Maksymiliana Cercha. W latach 1873-74 i 1874-75 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Henryka Grabińskiego. W 1875 roku wyjechał do Wiednia, gdzie uczył się w akademii u Christiana Grieppenkerla, później na wydziale pejzażowym u Eduarda Lichtenfelsa. Debiutował na wystawie w krakowskim TPSP w sezonie 1877-78. Na wiosnę 1881 roku przeniósł się na stałe do Monachium. Swoje prace prezentował na wystawach w Düsseldorfie, Monachium, Wiedniu, Berlinie i Saltzburgu; w 1891 roku otrzymał na międzynarodowej wystawie w Londynie dyplom honorowy II klasy. W 1896 roku brał udział w malowaniu panoramy Tatry. Był niezrównanym pejzażystą, oddającym w niewielkich formatach liryzm i nastrój motywów otaczającej go natury; jego krajobrazy o tematyce polskiej cieszyły się wielkim uznaniem wśród krytyków i kolekcjonerów.