Umieszczona u dołu jednego z obrazów sygnatura BH odczytana została przez Naglera jako niezwykle rzadko występujący monogram Ludolfa Backhuysena. Artysta ten, uczeń Allaerta van Everdingena i Hendricka Dubbelsa, był przede wszystkim malarzem widoków morskich. Jego najwcześniejsze obrazy pochodzące z roku 1658 charakteryzuje srebrzysto-szara tonacja i prosta kompozycja przypominająca zarówno dzieła jego nauczycieli, jak i Simona de Vliegera. Nowym elementem wprowadzonym przez Backhuisena w oferowanych obrazach i często powtarzanym w późniejszych dziełach, jest charakterystyczne, jasno oświetlone pasmo tworzące przejście pomiędzy ciemnym pierwszym planem i niebem.
Po wyjeździe do Anglii w roku 1672 Willema Van de Velde St. i jego syna, Bakhuysen stał się najpopularniejszym malarzem marynistą w Amsterdamie. Jego późniejsze pejzaże manierystyczne, które przede wszystkie przedstawiają morskie burze, nabierają większego dramatyzmu poprzez wprowadzenie ostrych kontrastów światła i cienia, które w omawianym obrazie jeszcze w pełni nie występują.
Obraz Statki na wzburzonym morzu, cechuje spokojna klasyczna kompozycja bliska jeszcze twórczości wcześniejszych holenderskich marynistów, jak Simon de Vlieger czy nawet Jan Porcellis. Na dalekim horyzoncie, rozjaśnionym, stanowiącym przejście od ciemniejszego morza do szarego nieba, widać sylwetkę miasta, w której wyróżnia się spiczasto zakończona wieża. Zabudowania przypominają widok miasta Enkhuizen na innym obrazie Bakhuysena Holenderskie statki (1683, Londyn, National Gallery, nr 204). Wieża ta to zapewne wieża Zuiderkerk w tym mieście. Widok Ekhuizen pojawia się kilkakrotnie w dziełach artysty. Charakterystyczny kształt wielkiej, ciemnej chmury wyrastającej pionowo w górę w tle statku możemy odnaleźć w rysunku Bakhuysena (Hamburg, Kunsthalle, nr 21664 )
Bakhuysen posłużył się również kilkakrotnie zestawieniem dużego, lekko pochylonego trójmasztowca z płynącym obok niego mniejszym jachtem z rozpostartym żaglem (np. Niespokojne morze z holenderskim jachtem, 1693, Amsterdam, Rijksmuseum).
Prezentowane obrazy powstały zapewne we wcześniejszym okresie twórczości Backhuysena; należą do rzadkości na polskim rynku antykwarycznym.
1) POTYCZKA MORSKA
2) STATKI NA WZBURZONYM MORZU
olej, deska dębowa, 40,7 x 72,8 cm
obraz Potyczka morska sygnowany u dołu około 20 cm od prawego brzegu obrazu monogram z połączonych liter: BH
Umieszczona u dołu jednego z obrazów sygnatura BH odczytana została przez Naglera jako niezwykle rzadko występujący monogram Ludolfa Backhuysena. Artysta ten, uczeń Allaerta van Everdingena i Hendricka Dubbelsa, był przede wszystkim malarzem widoków morskich. Jego najwcześniejsze obrazy pochodzące z roku 1658 charakteryzuje srebrzysto-szara tonacja i prosta kompozycja przypominająca zarówno dzieła jego nauczycieli, jak i Simona de Vliegera. Nowym elementem wprowadzonym przez Backhuisena w oferowanych obrazach i często powtarzanym w późniejszych dziełach, jest charakterystyczne, jasno oświetlone pasmo tworzące przejście pomiędzy ciemnym pierwszym planem i niebem.
Po wyjeździe do Anglii w roku 1672 Willema Van de Velde St. i jego syna, Bakhuysen stał się najpopularniejszym malarzem marynistą w Amsterdamie. Jego późniejsze pejzaże manierystyczne, które przede wszystkie przedstawiają morskie burze, nabierają większego dramatyzmu poprzez wprowadzenie ostrych kontrastów światła i cienia, które w omawianym obrazie jeszcze w pełni nie występują.
Obraz Statki na wzburzonym morzu, cechuje spokojna klasyczna kompozycja bliska jeszcze twórczości wcześniejszych holenderskich marynistów, jak Simon de Vlieger czy nawet Jan Porcellis. Na dalekim horyzoncie, rozjaśnionym, stanowiącym przejście od ciemniejszego morza do szarego nieba, widać sylwetkę miasta, w której wyróżnia się spiczasto zakończona wieża. Zabudowania przypominają widok miasta Enkhuizen na innym obrazie Bakhuysena Holenderskie statki (1683, Londyn, National Gallery, nr 204). Wieża ta to zapewne wieża Zuiderkerk w tym mieście. Widok Ekhuizen pojawia się kilkakrotnie w dziełach artysty. Charakterystyczny kształt wielkiej, ciemnej chmury wyrastającej pionowo w górę w tle statku możemy odnaleźć w rysunku Bakhuysena (Hamburg, Kunsthalle, nr 21664 )
Bakhuysen posłużył się również kilkakrotnie zestawieniem dużego, lekko pochylonego trójmasztowca z płynącym obok niego mniejszym jachtem z rozpostartym żaglem (np. Niespokojne morze z holenderskim jachtem, 1693, Amsterdam, Rijksmuseum).
Prezentowane obrazy powstały zapewne we wcześniejszym okresie twórczości Backhuysena; należą do rzadkości na polskim rynku antykwarycznym.