Tytułowa Panna de Cazotte, to Elizabeth, córka Jacquesa de Cazotte’a (1719-1792) pisarza, autora powiastek fantastycznych (np. Le Diable d’amoureux), zdeklarowanego monarchisty zgilotynowanego w czasie tzw. masakry wrześniowej. Aresztowana razem z ojcem – mimo, że wkrótce zwolniona – pozostała dobrowolnie w więzieniu, odważnie, choć bezskutecznie broniąc go przed sądem Trybunału Ludowego. Jak wskazuje umieszczona na obrazie data, Łuskina namalował Pannę de Cazotte jeszcze przed swym wyjazdem do Francji. Obraz, obok czytelnych wpływów Matejki, wykazuje także mocne związki z malarstwem francuskich akademików, od którego przyjął „temat i kształt“ (A. Ryszkiewicz).
Obraz opisany, wzmiankowany lub reprodukowany, m.in. w:
– E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904. Pięćdziesiąt lat działalności dla ojczystej sztuki, Kraków 1905, s. 93.
olej, płótno
80,8 x 153,2 cm
sygn. p.d.: W. Łuskina 1886.
Tytułowa Panna de Cazotte, to Elizabeth, córka Jacquesa de Cazotte’a (1719-1792) pisarza, autora powiastek fantastycznych (np. Le Diable d’amoureux), zdeklarowanego monarchisty zgilotynowanego w czasie tzw. masakry wrześniowej. Aresztowana razem z ojcem – mimo, że wkrótce zwolniona – pozostała dobrowolnie w więzieniu, odważnie, choć bezskutecznie broniąc go przed sądem Trybunału Ludowego. Jak wskazuje umieszczona na obrazie data, Łuskina namalował Pannę de Cazotte jeszcze przed swym wyjazdem do Francji. Obraz, obok czytelnych wpływów Matejki, wykazuje także mocne związki z malarstwem francuskich akademików, od którego przyjął „temat i kształt“ (A. Ryszkiewicz).
Obraz opisany, wzmiankowany lub reprodukowany, m.in. w:
– E. Swieykowski, Pamiętnik Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie 1854-1904. Pięćdziesiąt lat działalności dla ojczystej sztuki, Kraków 1905, s. 93.