Obraz posiada ekspertyzę prof. Jerzego Sienkiewicza
Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli realizmu, prekursor luministycznych i kolorystycznych eksperymentów w malarstwie polskim końca XIX w.
W 1871. 73-79 podróżował do Włoch. Przebywał w Wenecji, Weronie i Rzymie. Bezpośredni kontakt z włoskim malarstwem renesansowym wywarł istotny wpływ na charakter jego młodzieńczej twórczości. Przede wszystkim pasjonował go problem światła i zależnej od niego zmienności tonów barwnych. Znamienna dla całej twórczości Gierymskiego fascynacja światłem zyskała nowy wymiar w serii nokturnów miejskich, rozpoczętej podczas kolejnego pobytów zagranicznych. Główny problem malarski, jaki artysta próbował rozstrzygnąć w tych obrazach to różnicowanie walorowego natężenia ciemnych barw oraz oddanie skomplikowanych efektów światła ulicznych lamp, rozpraszającego się w półcieniach i załamaniach brył architektonicznych, nikłym odblaskiem wydobywającego z mroku sylwetki ludzi.
Obrazy tego artysty są niezwykle cenne kolekcjonersko z uwagi na rzadkość na rynku aukcyjnym.
olej, płótno;
49,5 x 68,5 cm
sygn. l.d. A. Gierymski
Wystawiany: Zbiorowa wystawa Aleksandra Gierymskiego w Muzeum Narodowym w Warszawie, 1938 rok
Opisany: Katalog zbiorowej wystawy Aleksandra Gierymskiego pod red. Juliusza Starzyńskiego, poz.64
Obraz posiada ekspertyzę prof. Jerzego Sienkiewicza
Jeden z najwybitniejszych przedstawicieli realizmu, prekursor luministycznych i kolorystycznych eksperymentów w malarstwie polskim końca XIX w.
W 1871. 73-79 podróżował do Włoch. Przebywał w Wenecji, Weronie i Rzymie. Bezpośredni kontakt z włoskim malarstwem renesansowym wywarł istotny wpływ na charakter jego młodzieńczej twórczości. Przede wszystkim pasjonował go problem światła i zależnej od niego zmienności tonów barwnych. Znamienna dla całej twórczości Gierymskiego fascynacja światłem zyskała nowy wymiar w serii nokturnów miejskich, rozpoczętej podczas kolejnego pobytów zagranicznych. Główny problem malarski, jaki artysta próbował rozstrzygnąć w tych obrazach to różnicowanie walorowego natężenia ciemnych barw oraz oddanie skomplikowanych efektów światła ulicznych lamp, rozpraszającego się w półcieniach i załamaniach brył architektonicznych, nikłym odblaskiem wydobywającego z mroku sylwetki ludzi.
Obrazy tego artysty są niezwykle cenne kolekcjonersko z uwagi na rzadkość na rynku aukcyjnym.