Malarz, rysownik, scenograf, reżyser teatralny, autor happeningów i manifestów artystycznych, teoretyk sztuki i teatru. W latach 1934-38 studiował malarstwo w krakowskiej ASP pod kierunkiem W. Jarockiego i J. Pieńkowskiego oraz scenografię u K. Frycza. W okresie 1942-44 prowadził w Krakowie Teatr Konspiracyjny. W 1945 r. założył grupę Młodych Plastyków. W 1947 r. przebywał na rocznym stypendium w Paryżu; rok później wszedł do grona organizatorów I Wystawy Sztuki Nowoczesnej w krakowskim Pałacu Sztuki. Związany był z awangardową Grupą Krakowską ukonstytuowaną w 1957 r. Był animatorem i współtwórcą eksperymentalnego teatru Cricot 2 powstałego w 1955 r. W drugiej połowie lat 50. Kantor przyswoił sobie zasady malarstwa taszystowskiego absolutyzującego rolę artystycznego gestu. Oferowany obraz to jedna z abstrakcyjnych kompozycji artysty powstałych w 1958 r., kiedy to Kantor zafascynowany był malarstwem materii i postulowaną przez surrealistów metodą zapisu automatycznego. Artysta zdominował wówczas swą paletę czerniami i szarościami nadając swym obrazom minorowy, niekiedy dramatyczny ton. Dynamika jego płócien zaskoczyła ówczesnych krytyków. Jean Garnier pisał w "Le Siecle" (15 IV 1959): "Gwałtowny temperament Kantora wypowiada się w plamach i rozpryskach. Jego malarstwo jest wybuchowe. W początkach swej kariery uległ wpływom surrealistów, robił nawet gwasze, w których decydował automatyzm. Żył w atmosferze konfliktów, typowej dla obecnego stanu społeczeństwa. Lubił on zresztą, aby w jego płótnach dopatrywano się śladów targających nim emocji." Prezentowany obraz repr. jest w katalogu wystawy "Tadeusz Kantor Informel" urządzonej w Starmach Gallery w 1999r.

48
Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

Pacyfik V, 1958

olej, płótno, 93 x 100
sygn. p. d.: Kantor

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz, rysownik, scenograf, reżyser teatralny, autor happeningów i manifestów artystycznych, teoretyk sztuki i teatru. W latach 1934-38 studiował malarstwo w krakowskiej ASP pod kierunkiem W. Jarockiego i J. Pieńkowskiego oraz scenografię u K. Frycza. W okresie 1942-44 prowadził w Krakowie Teatr Konspiracyjny. W 1945 r. założył grupę Młodych Plastyków. W 1947 r. przebywał na rocznym stypendium w Paryżu; rok później wszedł do grona organizatorów I Wystawy Sztuki Nowoczesnej w krakowskim Pałacu Sztuki. Związany był z awangardową Grupą Krakowską ukonstytuowaną w 1957 r. Był animatorem i współtwórcą eksperymentalnego teatru Cricot 2 powstałego w 1955 r. W drugiej połowie lat 50. Kantor przyswoił sobie zasady malarstwa taszystowskiego absolutyzującego rolę artystycznego gestu. Oferowany obraz to jedna z abstrakcyjnych kompozycji artysty powstałych w 1958 r., kiedy to Kantor zafascynowany był malarstwem materii i postulowaną przez surrealistów metodą zapisu automatycznego. Artysta zdominował wówczas swą paletę czerniami i szarościami nadając swym obrazom minorowy, niekiedy dramatyczny ton. Dynamika jego płócien zaskoczyła ówczesnych krytyków. Jean Garnier pisał w "Le Siecle" (15 IV 1959): "Gwałtowny temperament Kantora wypowiada się w plamach i rozpryskach. Jego malarstwo jest wybuchowe. W początkach swej kariery uległ wpływom surrealistów, robił nawet gwasze, w których decydował automatyzm. Żył w atmosferze konfliktów, typowej dla obecnego stanu społeczeństwa. Lubił on zresztą, aby w jego płótnach dopatrywano się śladów targających nim emocji." Prezentowany obraz repr. jest w katalogu wystawy "Tadeusz Kantor Informel" urządzonej w Starmach Gallery w 1999r.