LITERATURA
- Zbigniew Makowski. XI edycja Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego 2012, Gdańsk: ZPAP Okręg Gdański, 2012 (il. s. 20).

Prezentowany rysunek Zbigniewa Makowskiego został opublikowany w albumie wydanym z okazji przyznania artyście nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego za 2011 rok. Wówczas pozbawiony był sentencji "Quod vis" (Kochaj i czyń, co chcesz), napisu "UMBRA PORTATA", węgielnicy z dwoma kluczami oraz głowy ptaka z prawej strony. Węgielnica jest symbolem "ziemi i sfery materialnej", reprezentuje sprawiedliwość i równowagę. Towarzyszące jej dwa klucze, oznaczają ścieżkę wiary. Głowa czarnego ptaka pojawia się też w innych rysunkach artysty. Nazywa go wówczas "Ptakiem Ponadczasowym" i powołuje się na utwór Roberta Schumanna "Vogel als Prophet" (Waldszenen, op.82).

Możliwość porównania wcześniejszej wersji rysunku ze stanem ostatecznym daje wgląd w proces twórczy. To z kolei unaocznia, jak artysta rozwinął symbolikę kompozycji.

09
Zbigniew MAKOWSKI (1930 Warszawa - 2019 Warszawa)

ORZEŁ PALLADY, 1991 r.

tusz, gwasz/papier, cztery arkusze zszyte sznurkiem, 62 x 92 cm
sygnowany tuszem p.d.: Z.M., na odwrocie napis oł.: Orzeł Pallady | 1991 | 62 x 92 | tusz, gwasz

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

LITERATURA
- Zbigniew Makowski. XI edycja Nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego 2012, Gdańsk: ZPAP Okręg Gdański, 2012 (il. s. 20).

Prezentowany rysunek Zbigniewa Makowskiego został opublikowany w albumie wydanym z okazji przyznania artyście nagrody im. Kazimierza Ostrowskiego za 2011 rok. Wówczas pozbawiony był sentencji "Quod vis" (Kochaj i czyń, co chcesz), napisu "UMBRA PORTATA", węgielnicy z dwoma kluczami oraz głowy ptaka z prawej strony. Węgielnica jest symbolem "ziemi i sfery materialnej", reprezentuje sprawiedliwość i równowagę. Towarzyszące jej dwa klucze, oznaczają ścieżkę wiary. Głowa czarnego ptaka pojawia się też w innych rysunkach artysty. Nazywa go wówczas "Ptakiem Ponadczasowym" i powołuje się na utwór Roberta Schumanna "Vogel als Prophet" (Waldszenen, op.82).

Możliwość porównania wcześniejszej wersji rysunku ze stanem ostatecznym daje wgląd w proces twórczy. To z kolei unaocznia, jak artysta rozwinął symbolikę kompozycji.