"W Orkiestrze pojawia się sześć bardzo odmiennych przestrzeni, które zostają przekształcone zgodnie z wizualnymi obsesjami Rybczyńskiego. Punktem wyjścia było tu sześć klasycznych kompozycji należących do kanonu europejskiej kultury muzycznej: Koncert fortepianowy nr. 21 Mozarta, Marsz żałobny Chopina, Adagio Albinoniego, Sroka złodziejka Rossiniego, Ave Maria Schuberta i Bolero Ravela. I tak na przykład pieśń Schuberta - oscylująca między skrajem otchłani a najwyższymi wyżynami - została zainscenizowana przez Rybczyńskiego w gotyckiej katedrze w Chartres, razem z jej ponadprzeciętną wertykalnością. Wewnątrz młoda para odbywa nago swoją wyobrażoną podróż poślubną pomiędzy ciężkimi kolumnami ciemnego, sakralnego pomieszczenia..." (Siegfried Zielinski, op. cit.).

265
Zbigniew RYBCZYŃSKI (ur. 1949)

ORKIESTRA (The Orcherstra 90), 1990

technika własna [print],
26,3 x 29 cm na arkuszu
43 x 43 cm, sygnowana ołówkiem p.d. "Zbig /2007", pośrodku tytuł pracy;
odbitka 5/10.
film (57 min.), Zbig Vision i ERx Nihilo. Nagroda Prix Italia w 1991 r.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"W Orkiestrze pojawia się sześć bardzo odmiennych przestrzeni, które zostają przekształcone zgodnie z wizualnymi obsesjami Rybczyńskiego. Punktem wyjścia było tu sześć klasycznych kompozycji należących do kanonu europejskiej kultury muzycznej: Koncert fortepianowy nr. 21 Mozarta, Marsz żałobny Chopina, Adagio Albinoniego, Sroka złodziejka Rossiniego, Ave Maria Schuberta i Bolero Ravela. I tak na przykład pieśń Schuberta - oscylująca między skrajem otchłani a najwyższymi wyżynami - została zainscenizowana przez Rybczyńskiego w gotyckiej katedrze w Chartres, razem z jej ponadprzeciętną wertykalnością. Wewnątrz młoda para odbywa nago swoją wyobrażoną podróż poślubną pomiędzy ciężkimi kolumnami ciemnego, sakralnego pomieszczenia..." (Siegfried Zielinski, op. cit.).