Tauromachia lub Sztuka korridy to seria 33 rycin wykonanych przez Goyę, wydanych w 1816 roku. Na grafikach artysta przedstawił sceny z popularnych w Hiszpanii walk byków, które były jego pasją. Już na początku XIX wieku Goya zamierzał wykonać serię rycin poświęconą walkom byków, ale odsunął jego realizację z powodu wojny. Zaraz po jej zakończeniu poświęcił się pracy nad Tauromachią - był to dla niego odpoczynek od ukończonych wcześniej przerażających rycin z serii Okropności wojny.
Pierwotnie Goya zamierzał zilustrować niektóre fragmenty ważnego traktatu o walkach byków napisanego przez Maratina. Ostatecznie zmienił zdanie i stworzył serię rycin opartą na własnych wspomnieniach i doświadczeniach. Oprócz ludowego widowiska, którego był miłośnikiem, starał się przedstawić starcie człowieka z nieokiełznaną siłą natury. W przeciwieństwie do wcześniejszych, cykl ten pozbawiony jest całkowicie odniesień społecznych i aluzji politycznych

81
Francisco GOYA Y LUCIENTES (1746 - 1828)

ORIGEN DE LOS ARPONES O BANDERILLAS (Pochodzenie sztuki wbijania harpunów, czyli banderilli), 1816

Akwaforta, akwatinta, sucha igła, papier; 200 x 316 mm (kompozycja), 245 x 350 (odcisk), 300 x 475 arkusz
Nr 7 z cyklu Tauromachia
Na odwrocie owalna pieczęć własnościowa: wokół orła napis: SCHELSICHE MUSEUM D. BILDENEN KÜNSTE
Na odwrocie p-p długopisem napis własnościowy: Olszewski Kazimierz
Stan zachowania: rozdarcie z prawej strony po środku, nie sięgające kompozycji; zagniecenia; przebarwienia przyklejony na krawędziach do p-p
Pochodzenie: przed 1945 r. w zbiorach Ślaskiego Muzeum Sztuk Pięknych we Wrocławiu

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Tauromachia lub Sztuka korridy to seria 33 rycin wykonanych przez Goyę, wydanych w 1816 roku. Na grafikach artysta przedstawił sceny z popularnych w Hiszpanii walk byków, które były jego pasją. Już na początku XIX wieku Goya zamierzał wykonać serię rycin poświęconą walkom byków, ale odsunął jego realizację z powodu wojny. Zaraz po jej zakończeniu poświęcił się pracy nad Tauromachią - był to dla niego odpoczynek od ukończonych wcześniej przerażających rycin z serii Okropności wojny.
Pierwotnie Goya zamierzał zilustrować niektóre fragmenty ważnego traktatu o walkach byków napisanego przez Maratina. Ostatecznie zmienił zdanie i stworzył serię rycin opartą na własnych wspomnieniach i doświadczeniach. Oprócz ludowego widowiska, którego był miłośnikiem, starał się przedstawić starcie człowieka z nieokiełznaną siłą natury. W przeciwieństwie do wcześniejszych, cykl ten pozbawiony jest całkowicie odniesień społecznych i aluzji politycznych