Wystawiany: Bedeutende Gemaelde Polnischer Meister, wystawa w antykwariacie Kunst und Antiquitaeten w Wiedniu, 1969 r.
Reprodukowany i opisany:
Katalog wystawy Bedeutende Gemaelde Polnischer Meister, Wiedeń 1969, str.138;
Andrzej Jakimowicz, Jacek Malczewski i jego epoka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970, il. czarno-biała poz.48 str. 181;
Stefania Krzysztofowicz_Kozakowska, Jacek Malczewski. Życie i twórczość. Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2008, repr. barwna str. 37
Dzieło klasy muzealnej, które należy do jednej z piękniejszych kompozycji reprezentujących symboliczny nurt w malarstwie polskim. Przedstawienia chimer, obok harpii, meduz i faunów były znamienne w twórczości Jacka Malczewskiego i wiązały się z symbolicznym tematem Artysty i Tworzenia oraz młodopolskiego hasła "sztuka dla sztuki". Przedstawiona w prezentowanym obrazie chimera, namalowana około 1920 roku towarzyszy najlepszemu okresowi malarskiej działalności artysty. Tworzone wtedy przez Malczewskiego chimery, bardzo często o twarzach Marii Balowej, kuszą i mamią napotkane osoby: rybaka, pastuszka, pielgrzyma a nawet artystę. Chimera, jako mityczne zwierzę zrodzone ze związku Tyfona i Echidne w doskonały sposób spełnia tu swą baśniową rolę epatującej erotyzmem pół-kobiety, rozbudzającej zmysły intrygantki i niebezpiecznej kusicielki, która wciela się w rolę Ondyny - boginki zamieszkującej jeziora i rzeki i kusi napotkanego rybaka.
W książce Andrzeja Jakimowicza, Jacek Malczewski i jego epoka, oferowany obraz porównywany jest z malarstwem wybitnego szwajcarskiego artysty Ferdynanda Hodlera.

27
Jacek MALCZEWSKI (1854 Radom - 1929 Kraków)

Ondyna - Rybak i chimera, ok. 1920

olej, deska;
37 x 46 cm
sygn. p.d. J.Malczewski

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Wystawiany: Bedeutende Gemaelde Polnischer Meister, wystawa w antykwariacie Kunst und Antiquitaeten w Wiedniu, 1969 r.
Reprodukowany i opisany:
Katalog wystawy Bedeutende Gemaelde Polnischer Meister, Wiedeń 1969, str.138;
Andrzej Jakimowicz, Jacek Malczewski i jego epoka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970, il. czarno-biała poz.48 str. 181;
Stefania Krzysztofowicz_Kozakowska, Jacek Malczewski. Życie i twórczość. Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2008, repr. barwna str. 37
Dzieło klasy muzealnej, które należy do jednej z piękniejszych kompozycji reprezentujących symboliczny nurt w malarstwie polskim. Przedstawienia chimer, obok harpii, meduz i faunów były znamienne w twórczości Jacka Malczewskiego i wiązały się z symbolicznym tematem Artysty i Tworzenia oraz młodopolskiego hasła "sztuka dla sztuki". Przedstawiona w prezentowanym obrazie chimera, namalowana około 1920 roku towarzyszy najlepszemu okresowi malarskiej działalności artysty. Tworzone wtedy przez Malczewskiego chimery, bardzo często o twarzach Marii Balowej, kuszą i mamią napotkane osoby: rybaka, pastuszka, pielgrzyma a nawet artystę. Chimera, jako mityczne zwierzę zrodzone ze związku Tyfona i Echidne w doskonały sposób spełnia tu swą baśniową rolę epatującej erotyzmem pół-kobiety, rozbudzającej zmysły intrygantki i niebezpiecznej kusicielki, która wciela się w rolę Ondyny - boginki zamieszkującej jeziora i rzeki i kusi napotkanego rybaka.
W książce Andrzeja Jakimowicza, Jacek Malczewski i jego epoka, oferowany obraz porównywany jest z malarstwem wybitnego szwajcarskiego artysty Ferdynanda Hodlera.