Od lat 70. Barbara Falender eksploruje w swojej twórczość tematykę erotyczną. W 1973 roku artystka otrzymała możliwość podjęcia pracy badawczo - naukowej na ASP w Warszawie, gdzie pracowała z zastosowaniem tworzywa sztucznego - epoksydu. Wykonała wówczas torsy Ona i On, z czego Oną przekształciła w późniejszych wersjach rzeźby w waginę, a Onego w fallusa. Późniejsze odlewy tych rzeźb powstały w biskwicie. O rzeźbach z tego okresu pisał Zbigniew Taranienko: "Erotyzm był nie tylko jedynym ich tematem i treścią. One same miały stawać się fetyszami, prowokującymi do tego, by je dotykano, do tego, by nie tylko patrzono na nie, ale także je podglądano". Prezentowany przez nas egzemplarz jest unikatowym, ostatnim udostępnionym przez artystkę odlewem rzeźby "Ona".

Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 roku. Artystka pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 roku otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 roku i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 roku. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).

20
Barbara FALENDER (ur. 1947, Wrocław)

Ona, 1973/1995 r.

biskwit, wys. 54 cm
sygnatura na podstawie: `"ONA" 1973/95 BARBARA FALENDER`
stan: pękniecie ok. 4 cm u podstawy

Literatura:
porównaj - Barbara Falender. Rzeźba, katalog wystawy, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 2007, s. 12 (il.)


Estymacja 25 000 - 35 000 zł

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Od lat 70. Barbara Falender eksploruje w swojej twórczość tematykę erotyczną. W 1973 roku artystka otrzymała możliwość podjęcia pracy badawczo - naukowej na ASP w Warszawie, gdzie pracowała z zastosowaniem tworzywa sztucznego - epoksydu. Wykonała wówczas torsy Ona i On, z czego Oną przekształciła w późniejszych wersjach rzeźby w waginę, a Onego w fallusa. Późniejsze odlewy tych rzeźb powstały w biskwicie. O rzeźbach z tego okresu pisał Zbigniew Taranienko: "Erotyzm był nie tylko jedynym ich tematem i treścią. One same miały stawać się fetyszami, prowokującymi do tego, by je dotykano, do tego, by nie tylko patrzono na nie, ale także je podglądano". Prezentowany przez nas egzemplarz jest unikatowym, ostatnim udostępnionym przez artystkę odlewem rzeźby "Ona".

Uprawia rzeźbę, rysunek i fotografię. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1966-1970), na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, uzyskując dyplom w 1972 roku. Artystka pracuje w kamieniu, brązie, epoksydzie oraz w porcelanie. W 1976 roku otrzymała stypendium rządu włoskiego za realizację rzeźb w marmurze, w Carrarze. Zdobyła I nagrodę na Salonie Zimowym w Radomiu w 1980 roku i nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano, w 1985 roku. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich m.in.: w Villany (1979); w Digne les Bains (1991), w Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Realizowała scenografię i kostiumy do sztuk: Dla Fedry Per Olafa Enquista, TV Telewizji oraz Yourcenar, Teatr Rozrywki, Chorzów (1997).