Pochodzenie: kolekcja rodziny artysty.
Obraz wystawiany, reprodukowany i opisany:
– Kazimierz Mikulski malarstwo, rysunek, collage, wyst.: BWA Łódź IV-V 1987, Galeria Współczesna Toruń VII 1987, Arsenał Poznań VIII-IX 1987, BWA Płock X 1987, Salon Sztuki Współczesnej Bydgoszcz XII 1987, Galeria Awangarda Wrocław I 1988, s. nlb, kat. poz. 201, il. cz.-b.;
– Kazimierz Mikulski. Malarstwo, wyd. Desa Unicum Sp. z o.o., Warszawa 2000, s. 102, il. barwna.
O wyjątkowym klimacie malarstwa Kazimierza Mikulskiego, tak pisała Krystyna Czerni: (...) wieloletnia współpraca z „Groteską“ pomogła mu wykształcić charakterystyczną, jednorodną formułę malarską: baśniowo-senny klimat inscenizowanych wnętrz i ogrodów, przepełniony erotyzmem i atmosferą cudowności, zachwytem nad przyrodą a jednocześnie sympatią do jarmarcznej estetyki cyrku i lunaparku. To malarstwo jest niesłychanie teatralne, jak zatrzymany kadr z filmu rysunkowego, jak scenografia do plenerowego przedstawienia – z rozstawionymi rekwizytami, dekoracją, sceną. Wszystko rozpoznajemy: błękitne pagórki, drzewa, piękne nagie dziewczęta, ukryte w gęstej trawie ptaki, magiczne przedmioty. I chociaż wiemy, że to rzeczywistość sztuczna, natura-nienaturalna, a wszystko na niby – dzieje się jak w teatrze: czary działają, zapominamy o prawdziwym świecie i... wierzymy sztuce. (Krystyna Czerni, Rezerwat sztuki, Tropami artystów polskich XX wieku, Kraków, 2000, s. 74)
Tytułowy Ogródek Petroneli nie odnosi się do fizycznej przestrzeni, lecz do wewnętrznego krajobrazu bohaterki – przestrzeni pamięci, emocji lub fantazji, która przybiera formę plastyczną oderwaną od realizmu.
* Do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
olej, płótno
74,5 x 60 cm
sygn. na odwr.: „Ogródek Petroneli” | Agnieszce Balzak | KMikulski | Kraków 1983
na g. listwie krosna: 60 x 75 | 75 x 60, obok: S/90
Pochodzenie: kolekcja rodziny artysty.
Obraz wystawiany, reprodukowany i opisany:
– Kazimierz Mikulski malarstwo, rysunek, collage, wyst.: BWA Łódź IV-V 1987, Galeria Współczesna Toruń VII 1987, Arsenał Poznań VIII-IX 1987, BWA Płock X 1987, Salon Sztuki Współczesnej Bydgoszcz XII 1987, Galeria Awangarda Wrocław I 1988, s. nlb, kat. poz. 201, il. cz.-b.;
– Kazimierz Mikulski. Malarstwo, wyd. Desa Unicum Sp. z o.o., Warszawa 2000, s. 102, il. barwna.
O wyjątkowym klimacie malarstwa Kazimierza Mikulskiego, tak pisała Krystyna Czerni: (...) wieloletnia współpraca z „Groteską“ pomogła mu wykształcić charakterystyczną, jednorodną formułę malarską: baśniowo-senny klimat inscenizowanych wnętrz i ogrodów, przepełniony erotyzmem i atmosferą cudowności, zachwytem nad przyrodą a jednocześnie sympatią do jarmarcznej estetyki cyrku i lunaparku. To malarstwo jest niesłychanie teatralne, jak zatrzymany kadr z filmu rysunkowego, jak scenografia do plenerowego przedstawienia – z rozstawionymi rekwizytami, dekoracją, sceną. Wszystko rozpoznajemy: błękitne pagórki, drzewa, piękne nagie dziewczęta, ukryte w gęstej trawie ptaki, magiczne przedmioty. I chociaż wiemy, że to rzeczywistość sztuczna, natura-nienaturalna, a wszystko na niby – dzieje się jak w teatrze: czary działają, zapominamy o prawdziwym świecie i... wierzymy sztuce. (Krystyna Czerni, Rezerwat sztuki, Tropami artystów polskich XX wieku, Kraków, 2000, s. 74)
Tytułowy Ogródek Petroneli nie odnosi się do fizycznej przestrzeni, lecz do wewnętrznego krajobrazu bohaterki – przestrzeni pamięci, emocji lub fantazji, która przybiera formę plastyczną oderwaną od realizmu.
* Do wylicytowanej ceny oprócz innych kosztów zostanie doliczona opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 roku - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).