Obraz wystawiany:
– Piękno do mnie przyszło..., Wojciech Weiss. Malarstwo białego okresu 1905-1912, Muzeum Pałac w Wilanowie, 19 IV – 10 VI 2007, Warszawa 2007, kat. 176 (wystawa prezentowana następnie w Toruniu, Brodnicy i Płocku).

Około roku 1905 kończy się okres symboliczny w twórczości Wojciecha Weissa, zaś na lata 1906-1912 datuje się okres biały. W tym czasie zachodzą znaczące zmiany w jego życiu osobistym. Artysta poznaje Irenę Silberberg, z którą stworzy bardzo szczęśliwy związek. Po ślubie w 1908 roku zamieszkują w domu w Kalwarii Zebrzydowskiej, który stanie się ich rodzinną Arkadią. Tu powstają liczne pejzaże, widoki ogrodu, a także obrazy przedstawiające Renię i dzieci. Młodopolski niepokój zastępuje intymność rodzinnego szczęścia, idylla i wewnętrzna harmonia. W okresie tym, biel właśnie staje się kolorem w palecie Weissa najważniejszym, zaś fragmentarycznie ujęte kompozycje traktować można jak lapidarne haiku pisane przez artystę na cześć natury – piszą Irena i Łukasz Kossowscy (culture.pl). Porzucenie młodopolskiego symbolizmu na rzecz zdawałoby się trywialnej tematyki nie oznacza zatem artystycznego regresu – wręcz przeciwnie. Dojrzały twórca wyznacza sobie kolejne artystyczne cele. Fascynuje go natura, jej harmonia i zmienność, oraz światło. Pracuje nad przekształcaniem własnych wrażeń w harmonijną strukturę malarską, zaś środkiem, po który sięga, jest kolor.

76
Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

OGRÓD W KALWARII, 1906-1912

olej, tektura
33,2 x 49,8 cm
na odwr. szkic olejny postaci, p.g. kartka z faksymile podpisu W. Weissa i nr.: 0567 | 6 oraz dopisaną cyfrą „3“
na ramie nalepki wystawowe:
– Muzeum w Brodnicy;
– Muzeum Okręgowe w Toruniu;
– 176. Wojciech Weiss | Ogród, ol. tekt., 35,0 x 51,0;
– Muzeum Mazowieckie w Płocku;
– Muzeum Pałac w Wilanowie

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz wystawiany:
– Piękno do mnie przyszło..., Wojciech Weiss. Malarstwo białego okresu 1905-1912, Muzeum Pałac w Wilanowie, 19 IV – 10 VI 2007, Warszawa 2007, kat. 176 (wystawa prezentowana następnie w Toruniu, Brodnicy i Płocku).

Około roku 1905 kończy się okres symboliczny w twórczości Wojciecha Weissa, zaś na lata 1906-1912 datuje się okres biały. W tym czasie zachodzą znaczące zmiany w jego życiu osobistym. Artysta poznaje Irenę Silberberg, z którą stworzy bardzo szczęśliwy związek. Po ślubie w 1908 roku zamieszkują w domu w Kalwarii Zebrzydowskiej, który stanie się ich rodzinną Arkadią. Tu powstają liczne pejzaże, widoki ogrodu, a także obrazy przedstawiające Renię i dzieci. Młodopolski niepokój zastępuje intymność rodzinnego szczęścia, idylla i wewnętrzna harmonia. W okresie tym, biel właśnie staje się kolorem w palecie Weissa najważniejszym, zaś fragmentarycznie ujęte kompozycje traktować można jak lapidarne haiku pisane przez artystę na cześć natury – piszą Irena i Łukasz Kossowscy (culture.pl). Porzucenie młodopolskiego symbolizmu na rzecz zdawałoby się trywialnej tematyki nie oznacza zatem artystycznego regresu – wręcz przeciwnie. Dojrzały twórca wyznacza sobie kolejne artystyczne cele. Fascynuje go natura, jej harmonia i zmienność, oraz światło. Pracuje nad przekształcaniem własnych wrażeń w harmonijną strukturę malarską, zaś środkiem, po który sięga, jest kolor.