OPINIE:
- opinia Elżbiety Charazińskiej z dn. 18 czerwca 2009 roku

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska

WYSTAWIANY:
- Legendarna Młoda Polska. Malarstwo przełomu XIX i XX wieku z kolekcji rodzinnej, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2 czerwca - 10 września 2017
- Legendarna Młoda Polska. Malarstwo przełomu XIX i XX wieku z kolekcji rodzinnej, Muzeum Podlaskie w Białymstoku, 4 listopada 2016 - 19 lutego 2017

LITERATURA:
- Legendarna Młoda Polska. Malarstwo przełomu XIX i XX wieku z kolekcji rodzinnej, katalog wystawy, Muzeum Podlaskie w Białymstoku, Białystok 2016, poz. 38, s. 55 (il.)

Wykonany około 1930 „Ogród kwiatowy” nosi odmienny charakter. Jest słoneczny, afirmatywny, posiada bogatą paletę barwną. Elżbieta Charazińska łączy prezentowany obraz z dwoma innymi kompozycjami malarza: „Zwarzonym ogrodem” wykonanym w majątku Popielów w Wójczy (1929, Muzeum Narodowe w Krakowie) oraz innym „Ogrodem kwiatowym” (1930, kolekcja prywatna). Mehoffer pewne partie maluje cienko rozprowadzaną farbą, inne, jak kulisy drzew, są wykonane szerokimi pociągnięciami. Barwne akcenty stanowią główki kwiatów nałożone gęstą farbą. Obecny w obrazie wibrujący rytm, osiągnięty przez zmienny dukt pędzla w połaci roślinności, koresponduje z parabolicznymi liniami wykreślającymi kwiatową rabatę, ścieżkę i sadzawkę. Obydwa prezentowane dzieła, „Zmrok w sadzie” i „Ogród kwiatowy”, to najwyższej próby pejzaże Mehoffera z dwóch różnych okresów twórczości malarza.

Był malarzem, grafikiem, dekoratorem, scenografem i pedagogiem. Malarstwa uczył się w latach 1887-94 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, równocześnie studiując prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kontynuował naukę w paryskich uczelniach: Académie Julian, Académie Colarossi (u P. - J. Blanca, G. Courtoisa) i École des Beaux-Arts (u Léona Bonnata). Po studiach w latach 1894-96 przebywał na zmianę w kraju, Paryżu i w Szwajcarii. Za projekt witraży do kolegiaty we Fryburgu otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie (realizacja witraży trwała do roku 1934). W roku 1896 zamieszkał w Krakowie, a od 1900 roku był wykładowcą w Akademii Sztuk Pięknych. Był członkiem i współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (1897). Malował dekoracyjne portrety, kompozycje symboliczne, pejzaże i martwe natury.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

04
Józef MEHOFFER (1869 Ropczyce k. Lwowa - 1946 Wadowice)

Ogród kwiatowy, około 1930

olej/tektura, 33,8 x 47,2 cm
sygnowany p.d.: 'Józef Mehoffer'
na odwrociu pieczęć wytwórcy materiałów malarskich ISKRA & KARMAŃSKI

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

OPINIE:
- opinia Elżbiety Charazińskiej z dn. 18 czerwca 2009 roku

POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska

WYSTAWIANY:
- Legendarna Młoda Polska. Malarstwo przełomu XIX i XX wieku z kolekcji rodzinnej, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2 czerwca - 10 września 2017
- Legendarna Młoda Polska. Malarstwo przełomu XIX i XX wieku z kolekcji rodzinnej, Muzeum Podlaskie w Białymstoku, 4 listopada 2016 - 19 lutego 2017

LITERATURA:
- Legendarna Młoda Polska. Malarstwo przełomu XIX i XX wieku z kolekcji rodzinnej, katalog wystawy, Muzeum Podlaskie w Białymstoku, Białystok 2016, poz. 38, s. 55 (il.)

Wykonany około 1930 „Ogród kwiatowy” nosi odmienny charakter. Jest słoneczny, afirmatywny, posiada bogatą paletę barwną. Elżbieta Charazińska łączy prezentowany obraz z dwoma innymi kompozycjami malarza: „Zwarzonym ogrodem” wykonanym w majątku Popielów w Wójczy (1929, Muzeum Narodowe w Krakowie) oraz innym „Ogrodem kwiatowym” (1930, kolekcja prywatna). Mehoffer pewne partie maluje cienko rozprowadzaną farbą, inne, jak kulisy drzew, są wykonane szerokimi pociągnięciami. Barwne akcenty stanowią główki kwiatów nałożone gęstą farbą. Obecny w obrazie wibrujący rytm, osiągnięty przez zmienny dukt pędzla w połaci roślinności, koresponduje z parabolicznymi liniami wykreślającymi kwiatową rabatę, ścieżkę i sadzawkę. Obydwa prezentowane dzieła, „Zmrok w sadzie” i „Ogród kwiatowy”, to najwyższej próby pejzaże Mehoffera z dwóch różnych okresów twórczości malarza.

Był malarzem, grafikiem, dekoratorem, scenografem i pedagogiem. Malarstwa uczył się w latach 1887-94 w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki, równocześnie studiując prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kontynuował naukę w paryskich uczelniach: Académie Julian, Académie Colarossi (u P. - J. Blanca, G. Courtoisa) i École des Beaux-Arts (u Léona Bonnata). Po studiach w latach 1894-96 przebywał na zmianę w kraju, Paryżu i w Szwajcarii. Za projekt witraży do kolegiaty we Fryburgu otrzymał I nagrodę na międzynarodowym konkursie (realizacja witraży trwała do roku 1934). W roku 1896 zamieszkał w Krakowie, a od 1900 roku był wykładowcą w Akademii Sztuk Pięknych. Był członkiem i współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka (1897). Malował dekoracyjne portrety, kompozycje symboliczne, pejzaże i martwe natury.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.