Motyw ogrodu, rzeczywisty, pojawia się we wczesnych rysunkach, jest też obecny w obrazach z połowy lat 50. Jednak nie ma w owym motywie tej funkcji metaforycznej, która z czasem zespoli w sobie wątki pejzażowe, symbolikę arkadyjską i swoistą „ludowość“, w całości jednoznacznie rozpoznawalną jako malarstwo Dominika. Analogii można szukać w poezji i różnie je interpretować. Pewne jest jednak zainteresowanie artysty tą tematyką i częste nadawanie tytułu swym dziełom mając na myśli metaforę...
[Tadeusz Dominik Za oknem jest ogród, wyd. MNW, Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2008, s. 15.]

127
Tadeusz DOMINIK (1928 Szymanów - 2014 Warszawa)

OGRÓD, 1989

akryl, płótno
50 x 70 cm
sygn. p.d.: Dominik
na odwrocie na płótnie ślad pieczątki z numerem;
na górnej listwie napis: OGRÓD 50 x 70 | Akryl 1989; obok w kółku: 57

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Motyw ogrodu, rzeczywisty, pojawia się we wczesnych rysunkach, jest też obecny w obrazach z połowy lat 50. Jednak nie ma w owym motywie tej funkcji metaforycznej, która z czasem zespoli w sobie wątki pejzażowe, symbolikę arkadyjską i swoistą „ludowość“, w całości jednoznacznie rozpoznawalną jako malarstwo Dominika. Analogii można szukać w poezji i różnie je interpretować. Pewne jest jednak zainteresowanie artysty tą tematyką i częste nadawanie tytułu swym dziełom mając na myśli metaforę...
[Tadeusz Dominik Za oknem jest ogród, wyd. MNW, Fundacja Polskiej Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2008, s. 15.]