Jedną z najważniejszych inspiracji w sztuce Wojciecha Weissa był kontakt z naturą. Łukasz Kossowski zwraca uwagę, że artystą ją "adorował" i "miał [do niej] emocjonalny stosunek". W opisywanym obrazie "Ogród" wyczuwa się tą afirmację przyrody. Jednocześnie autor podkreśla, że: "Weiss nie chwyta natury jak impresjoniści. [...] W plenerze powstają setki szkiców, notatek pejzażowych, lekkich, szybko chwytanych studiów roślin, zwierząt, ludzi, lecz zamknięte już kompozycje pejzażowe rodzą się zawsze w samotności pracowni [...]. Genialna pamięć artysty scala je w obraz, który nadal zachowuje lekkość szkicu, niekiedy swobodnej improwizacji". To połączenie intensywnego odbioru natury z praktyką malowania jej we wnętrzu pracowni, stanowi pewien charakterystyczny element twórczości Weissa. Urokliwy pejzaż, o intensywnej kolorystyce z pewnością jest pracą godną zauważenia

8
Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

Ogród, 1920

olej, tektura; 42 x 61 cm;
sygn. monogramem wiązanym (czarną farbą) l. d.: WWeiss;
na odwrocie stempel z nr. 90.
Obraz wystawiany i ujęty w katalogu: "Żywioł i zmysłowość, Wojciech Weiss i Aneri", Kraków, Galeria Connaisseur - 2010 katalog str. 27, z tytułem "W sadzie"; Adam Konopacki, Renata Weiss "Aneri Irena Weissowa, Wojciech Weiss. Katalog wystawy podróżnej", Agencja Kultury Konkret, Łaziska Dolne, str. 42, poz. 92, z tytułem "W sadzie"; "Wojciech Weiss" katalog wystawy, Fundacja Jana Potockiego New Era Art., Śląski Dom Aukcyjny, 2014, str. 11, z tytułem "W sadzie"

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Jedną z najważniejszych inspiracji w sztuce Wojciecha Weissa był kontakt z naturą. Łukasz Kossowski zwraca uwagę, że artystą ją "adorował" i "miał [do niej] emocjonalny stosunek". W opisywanym obrazie "Ogród" wyczuwa się tą afirmację przyrody. Jednocześnie autor podkreśla, że: "Weiss nie chwyta natury jak impresjoniści. [...] W plenerze powstają setki szkiców, notatek pejzażowych, lekkich, szybko chwytanych studiów roślin, zwierząt, ludzi, lecz zamknięte już kompozycje pejzażowe rodzą się zawsze w samotności pracowni [...]. Genialna pamięć artysty scala je w obraz, który nadal zachowuje lekkość szkicu, niekiedy swobodnej improwizacji". To połączenie intensywnego odbioru natury z praktyką malowania jej we wnętrzu pracowni, stanowi pewien charakterystyczny element twórczości Weissa. Urokliwy pejzaż, o intensywnej kolorystyce z pewnością jest pracą godną zauważenia