Wroku 1944 w prywatnym mieszkaniu Tadeusz Kantor wystawił Powrót Odysa Stanisława Wyspiańskiego. Wtedy też po raz pierwszy wykorzystał tzw. przedmioty "najniższej rangi", które później często występują w jego twórczości. W Powrocie Odysa była to zawieszona na łańcuchach, nad widzami, stara deska, która jako rzecz zupełnie bezużyteczna "przez swoją bezinteresowność, nieutylitarność życiową, stawała się jakimś przedmiotem wyobraźni - czyli przedmiotem sztuki". (M. Porębski, T. Kantor. Świadectwa. Rozmowy. Komentarze, Warszawa 1997, s. 5). W oferowanym pastelu tytułowy Odys wspiera się o taki "biedny", bezużyteczny przedmiot.
Tusz, pastel; 29,5 x 21 cm w świetle passe-partout
Sygn. p.d.: T Kantor; w tle po prawej stronie napis: Odys
Na odwrocie nalepka: TADEUSZ KANTOR | "Ulisses" | 1944 1986
Wroku 1944 w prywatnym mieszkaniu Tadeusz Kantor wystawił Powrót Odysa Stanisława Wyspiańskiego. Wtedy też po raz pierwszy wykorzystał tzw. przedmioty "najniższej rangi", które później często występują w jego twórczości. W Powrocie Odysa była to zawieszona na łańcuchach, nad widzami, stara deska, która jako rzecz zupełnie bezużyteczna "przez swoją bezinteresowność, nieutylitarność życiową, stawała się jakimś przedmiotem wyobraźni - czyli przedmiotem sztuki". (M. Porębski, T. Kantor. Świadectwa. Rozmowy. Komentarze, Warszawa 1997, s. 5). W oferowanym pastelu tytułowy Odys wspiera się o taki "biedny", bezużyteczny przedmiot.