Praca jest oprawiona.
Fragment opinii:
"Temat odwołujący się do epopei napoleońskiej, do której Wojciech Kossak powracał wielokrotnie, w latach od około 1888 do około 1928, realizują zarówno kompozycje budowane z fragmentów wydarzeń, jak i monumentalne oeuvre jakim była, wspólnie malowana z Julianem Fałatem, pokazana w 1896 roku, niestety pocięta w 1907 roku - panorama "Przejście przez Berezynę" [...]. Równocześnie Wojciech Kossak ilustrował temat odwrotu Napoleona spod Moskwy na samodzielnych kompozycjach ukazujących broniących się kirasjerów, szwoleżerów [...] czy też dramatyczne sceny z rozbitkami armii Napoleona [...].
Forma obrazu: charakterystyczna dla warsztatu malarskiego Wojciecha Kossaka, czyli realizm w odtwarzaniu postaci żołnierzy jak i koni,a także sposób potraktowania drugiego, zamglonego pasma lasu, którego sposób ujęcia wielokrotnie pojawia się w jego kompozycjach. [...] Dla malarstwa Wojciecha Kossaka charakterystyczny też był, widoczny na omawianym obrazie, warsztat malarski, oparty na szeroko, z rozmachem prowadzonym pędzlu i na jego szerokich pociągnięciach. [...]
Wyraźna jest zbieżność kompozycyjna omawianego obrazu ze znaną jedynie z reprodukcji "Potyczką u przeprawy w czasie odwrotu spod Moskwy" [...] (repr. K. Olszański, poz 144)."
olej, płótno dublowane, 52,5 x 106,5 cm, opisany wtórnie l.d.: "W. KOSSAK"
Obraz posiada ekspertyzę dr Stefanii Krzysztofowicz-Kozakowskiej z 2023 roku.
Praca jest oprawiona.
Fragment opinii:
"Temat odwołujący się do epopei napoleońskiej, do której Wojciech Kossak powracał wielokrotnie, w latach od około 1888 do około 1928, realizują zarówno kompozycje budowane z fragmentów wydarzeń, jak i monumentalne oeuvre jakim była, wspólnie malowana z Julianem Fałatem, pokazana w 1896 roku, niestety pocięta w 1907 roku - panorama "Przejście przez Berezynę" [...]. Równocześnie Wojciech Kossak ilustrował temat odwrotu Napoleona spod Moskwy na samodzielnych kompozycjach ukazujących broniących się kirasjerów, szwoleżerów [...] czy też dramatyczne sceny z rozbitkami armii Napoleona [...].
Forma obrazu: charakterystyczna dla warsztatu malarskiego Wojciecha Kossaka, czyli realizm w odtwarzaniu postaci żołnierzy jak i koni,a także sposób potraktowania drugiego, zamglonego pasma lasu, którego sposób ujęcia wielokrotnie pojawia się w jego kompozycjach. [...] Dla malarstwa Wojciecha Kossaka charakterystyczny też był, widoczny na omawianym obrazie, warsztat malarski, oparty na szeroko, z rozmachem prowadzonym pędzlu i na jego szerokich pociągnięciach. [...]
Wyraźna jest zbieżność kompozycyjna omawianego obrazu ze znaną jedynie z reprodukcji "Potyczką u przeprawy w czasie odwrotu spod Moskwy" [...] (repr. K. Olszański, poz 144)."