Po sukcesie jaki odniosła Panorama Racławicka (1894) Węgrzy postanowili dla uczczenia pięćdziesiątej rocznicy powstania narodowego zamówić panoramę, której tematem miała być bitwa o Sybin, stolicę Siedmiogrodu, stoczona 11 marca 1849 roku. W bitwie tej, uwieńczonej wspaniałym zwycięstwem, przeciwko wojskom austriackim i rosyjskim walczyła armia węgierska dowodzona przez generała Józefa Bema. Prace nad panoramą rozpoczęto w kwietniu 1897 we Lwowie. Obok Jana Styki, autora całości kompozycji, pracowali Węgrzy Pawel Vágo i Bela Spanyi oraz Polacy Zygmunt Rozwadowski, Michał Wywiórski i Tadeusz Popiel. Pięć miesięcy później pokazano panoramę w Budapeszcie i w innych miastach węgierskich. W 1907 była eksponowana w Warszawie. Potem, jak większość wielkich płócien, została pocięta na części, które sygnował sam Styka, i które były sprzedawane jako samodzielne obrazy. Do tej pory Muzeum Okręgowe w Tarnowie, które prowadzi akcję poszukiwań rozproszonych kawałków panoramy, w celu ich zakupienia bądź zewidencjonowania, odnalazło 26 części.

Jan Styka - malarz i ilustrator, ojciec malarzy Tadeusza i Adama. Studiował w latach 1877-81 w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych u Ch. Griepenkerla, L. Müllera i K. Wurzingera. Naukę uzupełniał w Rzymie (1881) i w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u J. Matejki (1882-85). Następnie, do roku 1889, mieszkał i pracował w Paryżu. Przez następny rok przebywał w Kielcach i we Lwowie, a w 1900 powrócił do Paryża i zamieszkał w nim na stałe. Stamtąd wyjeżdżał w podróże do Włoch, Grecji, Stanów Zjednoczonych. Był członkiem rzymskiej Akademii św. Łukasza. Malował obrazy o tematyce historycznej, batalistycznej, religijnej. Tworzył też portrety i sceny oparte na motywach zaczerpniętych z literatury. Był współtwórcą panoram: Panoramy Racławickiej (1894), Golgoty (1896), Panoramy Siedmiogrodzkiej (1897) i Męczeństwa pierwszych chrześcijan (1899).

29
Jan STYKA (1858 - 1925)

ODWRÓT ARTYLERII ROSYJSKIEJ

[FRAGMENT PANORAMY SIEDMIOGRODZKIEJ]
Olej, płótno; 70,5 x 180,5 cm
Sygn. p.d.: Jan Styka

Bibliografia:
1.Cz. Czapliński, The Styka Family Saga - Saga rodu Styków, New York 1988, ss. 104-107
2.A. Majcher-Węgrzynek, Panorama Siedmiogrodzka, Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Tarnów 1992
3.A. Majcher-Węgrzynek, Panorama Siedmiogrodzka - odnalezione fragmenty, Muzeum Okręgowe w Tarnowie, Tarnów 1997

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Po sukcesie jaki odniosła Panorama Racławicka (1894) Węgrzy postanowili dla uczczenia pięćdziesiątej rocznicy powstania narodowego zamówić panoramę, której tematem miała być bitwa o Sybin, stolicę Siedmiogrodu, stoczona 11 marca 1849 roku. W bitwie tej, uwieńczonej wspaniałym zwycięstwem, przeciwko wojskom austriackim i rosyjskim walczyła armia węgierska dowodzona przez generała Józefa Bema. Prace nad panoramą rozpoczęto w kwietniu 1897 we Lwowie. Obok Jana Styki, autora całości kompozycji, pracowali Węgrzy Pawel Vágo i Bela Spanyi oraz Polacy Zygmunt Rozwadowski, Michał Wywiórski i Tadeusz Popiel. Pięć miesięcy później pokazano panoramę w Budapeszcie i w innych miastach węgierskich. W 1907 była eksponowana w Warszawie. Potem, jak większość wielkich płócien, została pocięta na części, które sygnował sam Styka, i które były sprzedawane jako samodzielne obrazy. Do tej pory Muzeum Okręgowe w Tarnowie, które prowadzi akcję poszukiwań rozproszonych kawałków panoramy, w celu ich zakupienia bądź zewidencjonowania, odnalazło 26 części.

Jan Styka - malarz i ilustrator, ojciec malarzy Tadeusza i Adama. Studiował w latach 1877-81 w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych u Ch. Griepenkerla, L. Müllera i K. Wurzingera. Naukę uzupełniał w Rzymie (1881) i w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u J. Matejki (1882-85). Następnie, do roku 1889, mieszkał i pracował w Paryżu. Przez następny rok przebywał w Kielcach i we Lwowie, a w 1900 powrócił do Paryża i zamieszkał w nim na stałe. Stamtąd wyjeżdżał w podróże do Włoch, Grecji, Stanów Zjednoczonych. Był członkiem rzymskiej Akademii św. Łukasza. Malował obrazy o tematyce historycznej, batalistycznej, religijnej. Tworzył też portrety i sceny oparte na motywach zaczerpniętych z literatury. Był współtwórcą panoram: Panoramy Racławickiej (1894), Golgoty (1896), Panoramy Siedmiogrodzkiej (1897) i Męczeństwa pierwszych chrześcijan (1899).