Reprodukowany:
fotografia reprodukowana na okładce magazynu Przekrój z 17 czerwca 1951 roku


Nastrojowa fotografia autorstwa Edwarda Hartwiga – jednego z ojców polskiej fotografii artystycznej – przenosi nas w czasy powojennej Polski, pełnej nostalgii, odbudowy i chwilowego oddechu od historii. W centrum kadru widzimy marynarzy, skupionych i zamyślonych, odpoczywających nad brzegiem jeziora z towarzyszącym im akordeonistą. Hartwig uchwycił moment ciszy – zatrzymania czasu, który przemawia z niesamowitą siłą. To nie tylko dokument, ale poetycka wizja rzeczywistości, opowiedziana językiem światła, gestu i przestrzeni. Kompozycja, balans światła i cieni oraz subtelna narracja – wszystko to sprawia, że zdjęcie emanuje spokojem, ale i tęsknotą. W tym kadrze widać mistrzostwo Hartwiga w przekształcaniu rzeczywistości w obraz niemal malarski.

16
Edward HARTWIG (1909 Moskwa - 2003 Warszawa)

Odpoczynek żeglarzy przed ćwiczeniami, przed 1951 r.

odbitka żelatynowo-srebrowa
papier barytowy
print vintage
38 × 28 cm
w oprawie 56,5 x 45,5 cm
sygn. p.d.: Hartwig

Zobacz katalog

MOKK Fine Objects

II Akcja Sztuki Międzynarodowej i Biżuterii Estate

30.05.2025

19:00

Cena wywoławcza: 3 200 zł
Estymacja: 4 000 - 6 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

Reprodukowany:
fotografia reprodukowana na okładce magazynu Przekrój z 17 czerwca 1951 roku


Nastrojowa fotografia autorstwa Edwarda Hartwiga – jednego z ojców polskiej fotografii artystycznej – przenosi nas w czasy powojennej Polski, pełnej nostalgii, odbudowy i chwilowego oddechu od historii. W centrum kadru widzimy marynarzy, skupionych i zamyślonych, odpoczywających nad brzegiem jeziora z towarzyszącym im akordeonistą. Hartwig uchwycił moment ciszy – zatrzymania czasu, który przemawia z niesamowitą siłą. To nie tylko dokument, ale poetycka wizja rzeczywistości, opowiedziana językiem światła, gestu i przestrzeni. Kompozycja, balans światła i cieni oraz subtelna narracja – wszystko to sprawia, że zdjęcie emanuje spokojem, ale i tęsknotą. W tym kadrze widać mistrzostwo Hartwiga w przekształcaniu rzeczywistości w obraz niemal malarski.