Obrazem 13 grudnia 1981 rano (wnętrze z telewizorem nadającym przemówienie Jaruzelskiego) Łukasz Korolkiewicz rozpoczął nowy okres w swej twórczości. Pozostając przy fotorealistycznym sposobie malowania, któremu pozostawał wierny od połowy lat 70., radykalnie zmienił tematykę swych prac. Związał się z ruchem kultury niezależnej (w 1983 został laureatem nagrody podziemnej "Solidarności"), utrwalając w malarstwie charakterystyczne motywy lat stanu wojennego: kwietne krzyże, ukwiecone kapliczki na podwórkach starych kamienic, znicze spontanicznie pojawiające się w miejscach upamiętnionych tragicznymi wydarzeniami, zamalowywane napisy na murach itp. Do serii takich przedstawień należy Oczekiwanie, z figurą Chrystusa skonfrontowaną z zaniedbanym i zagraconym otoczeniem. Znaczącą przeciwwagę dla elementów "poziomych" - niedokończonego wykopu, bram garaży, kontenera i pojemników na śmieci - tworzy symboliczna smuga światła w tle posągu.

124
Łukasz KOROLKIEWICZ (ur. 1948, Warszawa)

OCZEKIWANIE, 1984

olej, płótno
138 x 190,6 cm
sygn. na odwr. na pł. p.g.: Ł. KOROLKIEWICZ | IV 1984 [w kółku] | "OCZEKIWANIE"
l.g.: No 7

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obrazem 13 grudnia 1981 rano (wnętrze z telewizorem nadającym przemówienie Jaruzelskiego) Łukasz Korolkiewicz rozpoczął nowy okres w swej twórczości. Pozostając przy fotorealistycznym sposobie malowania, któremu pozostawał wierny od połowy lat 70., radykalnie zmienił tematykę swych prac. Związał się z ruchem kultury niezależnej (w 1983 został laureatem nagrody podziemnej "Solidarności"), utrwalając w malarstwie charakterystyczne motywy lat stanu wojennego: kwietne krzyże, ukwiecone kapliczki na podwórkach starych kamienic, znicze spontanicznie pojawiające się w miejscach upamiętnionych tragicznymi wydarzeniami, zamalowywane napisy na murach itp. Do serii takich przedstawień należy Oczekiwanie, z figurą Chrystusa skonfrontowaną z zaniedbanym i zagraconym otoczeniem. Znaczącą przeciwwagę dla elementów "poziomych" - niedokończonego wykopu, bram garaży, kontenera i pojemników na śmieci - tworzy symboliczna smuga światła w tle posągu.