Od końca lat 70. obrazy Zakrzewskiego zaczęły przybierać formę poliptyków o modularnej, kwadratowej budowie. Prezentowany obraz – Część „D“ z dnia 3 XII 1981 r., jest jednym z czterech płócien składających się na wielkoformatową kompozycję przedstawiającą różne wariacje tego samego tematu. Ukazywanie ich w seriach miało szczególne znaczenie dla artysty, którego fascynowało zagadnienie czasu i ilustrowania zmian, jakie zachodzą pod jego wpływem w określonym „temacie“ obrazu. Zakrzewski malował obrazy, które z założenia stanowiły wycinek pewnej całości, zaledwie kadr rzeczywistości. Tytułował je datami dziennymi, jak dziennik artystyczny (np. Obraz z dnia 20.11.1977), zestawiał w serie, a także od 1978 roku w poliptyki, często uzupełniane rysunkami wykonanymi kredką na kartkach z bloku. Kombinacje obrazów sugerowały opcję różnych rozstrzygnięć alternatywnych. (Ewa Gorządek, profil artysty w serwisie Culture.pl)

108
Włodzimierz Jan ZAKRZEWSKI (ur. 1946)

OBRAZ Z DNIA 3 GRUDNIA 1981

olej, kredka, płótno
102 x 102 cm
sygn. p.g.: Włodzimierz Jan Zakrzewski 3.12 1981
sygn. na odwr. na płótnie p.: VLADIMIR JAN ZAKRZEWSKI | PAINTING DATED 3RD DECEMBER, 1981 | OIL & CRAYON ON CANVAS | 40’’ x 40’’ (102 x 102 CM) | [poniżej przekreślony napis] POLYPTYCH DATED | NOVEMBER – OCTOBER 1981 | FOUR PARTS, PART „D“ | 80’’ x 80’’ (204 x 204 CM),
poniżej schemat tetraptyku z oznaczeniem części D

Ponadto na odwrocie:
– p.g. nalepka (m-pis): Vladimir Zakrzewski | olieverf op linnen | potlood | 3 December 1981 | (101 x 101 cm) | f 5.000.-excl. 5% btw, obok napis: TOP [strzałka do góry];
– na każdej z listew krosna data: 3.12.81;
– na lewej listwie krosna od wewnętrznej strony: CAPITAL aug. 27.83;
– na prawej listwie krosna od wewnętrznej strony: ZAKRZEWSKI VLAD;
– na końcu każdej z listew krosna oznaczenia, jak mają być łączone części poliptyku: a/b, b/c, c/d, d/a;
– dwa stemple sklepu z materiałami malarskimi w Nowym Jorku.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Od końca lat 70. obrazy Zakrzewskiego zaczęły przybierać formę poliptyków o modularnej, kwadratowej budowie. Prezentowany obraz – Część „D“ z dnia 3 XII 1981 r., jest jednym z czterech płócien składających się na wielkoformatową kompozycję przedstawiającą różne wariacje tego samego tematu. Ukazywanie ich w seriach miało szczególne znaczenie dla artysty, którego fascynowało zagadnienie czasu i ilustrowania zmian, jakie zachodzą pod jego wpływem w określonym „temacie“ obrazu. Zakrzewski malował obrazy, które z założenia stanowiły wycinek pewnej całości, zaledwie kadr rzeczywistości. Tytułował je datami dziennymi, jak dziennik artystyczny (np. Obraz z dnia 20.11.1977), zestawiał w serie, a także od 1978 roku w poliptyki, często uzupełniane rysunkami wykonanymi kredką na kartkach z bloku. Kombinacje obrazów sugerowały opcję różnych rozstrzygnięć alternatywnych. (Ewa Gorządek, profil artysty w serwisie Culture.pl)