"Władysław Jackiewicz ograniczył liczbę stosowanych motywów do jednego tylko. Właśnie do człowieka, z czego płynie wniosek pierwszy. To, że jest on artystą głęboko świadomym, osadzonym w tradycji sztuki europejskiej. Wniosek ów potwierdza drugie spostrzeżenie, to mianowicie, że światło jest materią jego obrazów w stopniu co najmniej równym z barwą i rysunkiem. Sztuka światła natomiast, biegnąca gdzieś od gotyckich witraży przez wenecki renesans, barok, po impresjonizm i jego pochodne. Pochodzi z Europy i jej teorii estetycznych, utożsamiających konkretne światło lub bardziej enigmatyczną jasność z pięknem i dobrem absolutu.
Jackiewicz jest zatem malarzem europejskim..."
Jerzy Madeyski, Sztuka Mądrej Urody, Władysław Jackiewicz. Malarstwo, katalog, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Sztuki Współczesnej, Pałac Opatów w Oliwie, marzec-maj 1999
olej, płótno
116 x 89,5 cm
sygn. p.d.: Jackiewicz
na odwrocie na górnej listwie blejtramu sygnatura: W. JACKIEWICZ OBRAZ X/07 116 x 89
obok podłużna pieczątka Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Gdańsku
"Władysław Jackiewicz ograniczył liczbę stosowanych motywów do jednego tylko. Właśnie do człowieka, z czego płynie wniosek pierwszy. To, że jest on artystą głęboko świadomym, osadzonym w tradycji sztuki europejskiej. Wniosek ów potwierdza drugie spostrzeżenie, to mianowicie, że światło jest materią jego obrazów w stopniu co najmniej równym z barwą i rysunkiem. Sztuka światła natomiast, biegnąca gdzieś od gotyckich witraży przez wenecki renesans, barok, po impresjonizm i jego pochodne. Pochodzi z Europy i jej teorii estetycznych, utożsamiających konkretne światło lub bardziej enigmatyczną jasność z pięknem i dobrem absolutu.
Jackiewicz jest zatem malarzem europejskim..."
Jerzy Madeyski, Sztuka Mądrej Urody, Władysław Jackiewicz. Malarstwo, katalog, Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Sztuki Współczesnej, Pałac Opatów w Oliwie, marzec-maj 1999