Proweniencja:
- zakup od artysty
- kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone
Bibliografia:
- Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1970, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1975.
- Kowalska B., Henryk Stażewski, Arkady, Warszawa 1985.
Stan zachowania:
zaciek w górnych partiach pracy, uszkodzenie warstwy malarskiej w prawym boku
„W ramach geometrycznej i optycznej dyscypliny, stanowiących regułę działań Stażewskiego, odzywał się element swobody, oddech romantyki o wartości współkreującej nowatorstwo artystyczne […] dzieł, wywiedzionych z obszaru fizyki i matematyki” - charakteryzowała Bożena Kowalska. Kompozycja z 1978 roku doskonale oddaje charakter tej wypowiedzi, ale i fascynację eksperymentami formalnymi obecnymi w całej pracy twórczej Stażewskiego. Mamy więc precyzyjnie prowadzone linie, lapidarny układ kompozycyjny z akcentem geometrycznym i charakterystyczną redukcję palety kolorystycznej, dające w efekcie wysublimowaną całość. W roku powstania omawianej kompozycji odbyła się indywidualna wystawa Henryka Stażewskiego w warszawskiej Zachęcie. Zaprezentowano na niej blisko sześćdziesiąt prac z lat 1972-1977. Obrazy artysty biorą udział także w ekspozycji podsumowującej dokonania grupy „Abstraction-Création” z lat 30. w Münster i Paryżu.
Działalność artystyczna Henryka Stażewskiego odcisnęła znaczące piętno w rozwoju rodzimej sztuki nowoczesnej i takich kierunków jak abstrakcja geometryczna czy konstruktywizm. Artysta był inicjatorem (lub członkiem): Grupy Kubistów, Konstruktywistów i Suprematystów „Blok”, „Praesens”, „a.r”, a także autorem obiektów reliefowych, projektów scenograficznych i plakatów.
olej, płyta; 35 x 35 cm;
na odwrocie:
- sygn., dat. i opisany: "nr 41 / 1978 / H. Stażewski"
- nalepka: "Regine i Jerzy Milobedzki / Art collection / Do not remove this sticker / Author: Henryk Stazewski / Title: Nr. 41 Yr. 1978 / Dim. 34 x 34 Media: olej na plycie / Origin: zakup od autora";
- oznaczenia ołówkiem
Proweniencja:
- zakup od artysty
- kolekcja prywatna, Stany Zjednoczone
Bibliografia:
- Kowalska B., Polska awangarda malarska 1945-1970, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1975.
- Kowalska B., Henryk Stażewski, Arkady, Warszawa 1985.
Stan zachowania:
zaciek w górnych partiach pracy, uszkodzenie warstwy malarskiej w prawym boku
„W ramach geometrycznej i optycznej dyscypliny, stanowiących regułę działań Stażewskiego, odzywał się element swobody, oddech romantyki o wartości współkreującej nowatorstwo artystyczne […] dzieł, wywiedzionych z obszaru fizyki i matematyki” - charakteryzowała Bożena Kowalska. Kompozycja z 1978 roku doskonale oddaje charakter tej wypowiedzi, ale i fascynację eksperymentami formalnymi obecnymi w całej pracy twórczej Stażewskiego. Mamy więc precyzyjnie prowadzone linie, lapidarny układ kompozycyjny z akcentem geometrycznym i charakterystyczną redukcję palety kolorystycznej, dające w efekcie wysublimowaną całość. W roku powstania omawianej kompozycji odbyła się indywidualna wystawa Henryka Stażewskiego w warszawskiej Zachęcie. Zaprezentowano na niej blisko sześćdziesiąt prac z lat 1972-1977. Obrazy artysty biorą udział także w ekspozycji podsumowującej dokonania grupy „Abstraction-Création” z lat 30. w Münster i Paryżu.
Działalność artystyczna Henryka Stażewskiego odcisnęła znaczące piętno w rozwoju rodzimej sztuki nowoczesnej i takich kierunków jak abstrakcja geometryczna czy konstruktywizm. Artysta był inicjatorem (lub członkiem): Grupy Kubistów, Konstruktywistów i Suprematystów „Blok”, „Praesens”, „a.r”, a także autorem obiektów reliefowych, projektów scenograficznych i plakatów.