Władysław Jackiewicz należy do nielicznych malarzy, którzy przez całe lata drążyli jeden temat. Było nim ciało kobiety. Ale pomimo pozornej monotonii, każde z tych płócien wnosi nowy element i jest postrzegane inaczej. Materią jego kompozycji jest światło, światłem bowiem, na równi z rysunkiem czy barwą modeluje obrazy, wykazując przy tym dużą wrażliwość kolorystyczną. Prace Jackiewicza – podobnie jak prezentowane obrazy – charakteryzuje intymność nastroju i subtelna erotyka. Będąc wierny tematowi swych dzieł tak to uzasadnił: Moja stanowczość w rozpracowywaniu jednego tematu wywodzi się z poszukiwania czegoś, co prawdopodobnie nie jest i dla mnie osiągalne. To bezwzględna doskonałość utworu. Na razie z tej stanowczości nie rezygnuję.
[wypowiedź artysty w kat. wystawy w Muzeum Narodowym w Gdańsku, Pałac Opatów, marzec-maj 1999]

140
Władysław JACKIEWICZ (1924 Podbrodzie k. Wilna - 2016 Gdańsk)

OBRAZ, lata 90. XX w.

olej, kredka, płótno
116 x 89 cm
sygn. p.d.: Jackiewicz

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Władysław Jackiewicz należy do nielicznych malarzy, którzy przez całe lata drążyli jeden temat. Było nim ciało kobiety. Ale pomimo pozornej monotonii, każde z tych płócien wnosi nowy element i jest postrzegane inaczej. Materią jego kompozycji jest światło, światłem bowiem, na równi z rysunkiem czy barwą modeluje obrazy, wykazując przy tym dużą wrażliwość kolorystyczną. Prace Jackiewicza – podobnie jak prezentowane obrazy – charakteryzuje intymność nastroju i subtelna erotyka. Będąc wierny tematowi swych dzieł tak to uzasadnił: Moja stanowczość w rozpracowywaniu jednego tematu wywodzi się z poszukiwania czegoś, co prawdopodobnie nie jest i dla mnie osiągalne. To bezwzględna doskonałość utworu. Na razie z tej stanowczości nie rezygnuję.
[wypowiedź artysty w kat. wystawy w Muzeum Narodowym w Gdańsku, Pałac Opatów, marzec-maj 1999]