W maju 1955 Tadeusz Kantor wyjeżdża po raz drugi do Paryża. Poznaje wtedy twórczość Wolsa, Foutriera, Mathieu
i Pollocka. Po powrocie zaczyna tworzyć zupełnie inne obrazy, abstrakcje należące do propagowanego przez francuskiego krytyka Michela Tapie
nurtu malarstwa akcji. Podobnie jak inni malarze gestu tytułuje je początkowo Kompozycjami a potem po prostu Peinture - Obraz. Okres swojej
działalności z lat 1956-63 sam nazwał francuskim terminem informel. Informelowe obrazy Kantora po raz pierwszy pokazano w Warszawie w
grudniu 1956 w salonie "Po prostu". Od roku 1957 Kantor ponownie wystawiał swoje obrazy za granicą: Monachium, Paryż, Dueseldorf,
Kassel, Warszawa, Nowy Jork, Goeteborg, Wenecja.
Prezentowana praca pochodzi ze słynnej kolekcji Ulli i Theodora Ahrenbergów. Szwajcarski kolekcjoner zasłynął potem jako zbieracz i pro -
pagator Multipartów i Ambalaży. Już po śmierci Kantora, jego prace prezentowane były w szerokim kontekście awangardowej sztuki Światowej
na wystawach kolekcji Ahrenberga. Por.: Ahrenberg Collection [kat. wystawy], Göteborg Kunstmuseum, Östergötlands Länsmuseum Linköping,
Göteborg 1993 [praca wymieniona pośród 5 innych obrazów T. Kantora].
Praca publikowana również w: T. Kantor, Ma creactions, mon voyage: commentaires intimes, [wstęp] G. Scarpetta,
Paris - ed. Plume 1991, s. 53, reprodukcja nr 46, opis na s. 236, poz. 46.

413
Tadeusz KANTOR (1915 Wielopole Skrzyńskie - 1990 Kraków)

Obraz I, 1957

olej, płótno,
70 x 81 cm;
sygn. i dat. na odwrocie: T. KANTOR / 1957;
na odwrocie w trzech miejscach nr inwentarzowy kolekcji Theodora Ahrenberga - 450 - oraz trzy nalepki wystawowe:
1. Biała nalepka z maszynopisem: Tadeusz Kantor / Pologne, 1915 - 1991 / Peinture I / 1957 / huil sur toile
2. Nalepka wystawowa: RIKSFÖRBUNDET FÖR BILDANDE KONST / Utställning / Kring
spontanismen Konst när TADEUSZ KANTOR / Titel: Peinture 1 1957. Olja 70x81 / tillh. Direkt. Th. Ahrenberg
3. Nalepka goeteborskiej wystawy kolekcji Ahrenberga: GÖTEBORG KONSTMUSEUM / Uställning /kid Ahrenberg Collection / 18/6-29/8 1993 /
Titel/Kat. nr Kantor: MıLLING I, 1957, olja / Ägare Mme Ulla Ahrenberg

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W maju 1955 Tadeusz Kantor wyjeżdża po raz drugi do Paryża. Poznaje wtedy twórczość Wolsa, Foutriera, Mathieu
i Pollocka. Po powrocie zaczyna tworzyć zupełnie inne obrazy, abstrakcje należące do propagowanego przez francuskiego krytyka Michela Tapie
nurtu malarstwa akcji. Podobnie jak inni malarze gestu tytułuje je początkowo Kompozycjami a potem po prostu Peinture - Obraz. Okres swojej
działalności z lat 1956-63 sam nazwał francuskim terminem informel. Informelowe obrazy Kantora po raz pierwszy pokazano w Warszawie w
grudniu 1956 w salonie "Po prostu". Od roku 1957 Kantor ponownie wystawiał swoje obrazy za granicą: Monachium, Paryż, Dueseldorf,
Kassel, Warszawa, Nowy Jork, Goeteborg, Wenecja.
Prezentowana praca pochodzi ze słynnej kolekcji Ulli i Theodora Ahrenbergów. Szwajcarski kolekcjoner zasłynął potem jako zbieracz i pro -
pagator Multipartów i Ambalaży. Już po śmierci Kantora, jego prace prezentowane były w szerokim kontekście awangardowej sztuki Światowej
na wystawach kolekcji Ahrenberga. Por.: Ahrenberg Collection [kat. wystawy], Göteborg Kunstmuseum, Östergötlands Länsmuseum Linköping,
Göteborg 1993 [praca wymieniona pośród 5 innych obrazów T. Kantora].
Praca publikowana również w: T. Kantor, Ma creactions, mon voyage: commentaires intimes, [wstęp] G. Scarpetta,
Paris - ed. Plume 1991, s. 53, reprodukcja nr 46, opis na s. 236, poz. 46.