Prezentowane obrazy (poz. 124 i 125) są mniejszymi wersjami skrzydeł tryptyku Berliński powstałego w 1985 r. (por. Obraz 1036. Berliński i Obraz 1038. Berliński, oba o wymiarach 122 x 80 cm [w:] Duda Gracz, tekst: Ireneusz J. Kamiński, wybór ilustracji, oprac. biografii i bibliografii: Agata Duda Gracz, wyd. Penta, Warszawa 1997, poz. 52 i 54, s. 116, il. barwne). Jego centralną część – znajdującą się w zbiorach Muzeum im. A. Puszkina w Moskwie – zajmuje wyjątkowa scena: artysta w charakterystycznej, naciągniętej na oczy „czapie“ trzyma zatkniętą na drzewcu białą flagę na tle Bramy Brandenburskiej. Towarzyszą mu spacerujące obok żona z córką i siedzący na wózku inwalidzkim żołnierz-weteran. Sceny przedstawione na panelach bocznych prawdopodobnie też rozgrywają się w Berlinie – na jednym z nich można rozpoznać majaczącą sylwetę kościoła Pamięci Cesarza Wilhelma. Ich układ kompozycyjny i treściowy dokładnie powtarzają oferowane w niniejszym katalogu dzieła, od swych wcześniejszych odpowiedników różniące się jedynie szczegółami, m.in. elementami architektonicznego pejzażu, upozowaniem i detalami strojów postaci.
Dwukrotna realizacja tego samego tematu i obecność spajającego je osobistego wątku sprawia, że „nasze“ bliźniacze, ale bardziej kameralne kompozycje, zajmują ważne miejsce w serii tworzonych w latach 1985-1991 obrazów „arystokratyczno-historycznych“.
Obiekt niewykupiony z winy nabywcy (zobacz więcej >>)
olej, płyta pilśniowa
49 x 26,5 cm
sygn. l.d.: DG . 1109/87 .
Na odwr. na płycie nalepka autorska z danymi obrazu, poniżej nalepka wystawy w Moskwie (Centralny Dom Chudożnika).
Prezentowane obrazy (poz. 124 i 125) są mniejszymi wersjami skrzydeł tryptyku Berliński powstałego w 1985 r. (por. Obraz 1036. Berliński i Obraz 1038. Berliński, oba o wymiarach 122 x 80 cm [w:] Duda Gracz, tekst: Ireneusz J. Kamiński, wybór ilustracji, oprac. biografii i bibliografii: Agata Duda Gracz, wyd. Penta, Warszawa 1997, poz. 52 i 54, s. 116, il. barwne). Jego centralną część – znajdującą się w zbiorach Muzeum im. A. Puszkina w Moskwie – zajmuje wyjątkowa scena: artysta w charakterystycznej, naciągniętej na oczy „czapie“ trzyma zatkniętą na drzewcu białą flagę na tle Bramy Brandenburskiej. Towarzyszą mu spacerujące obok żona z córką i siedzący na wózku inwalidzkim żołnierz-weteran. Sceny przedstawione na panelach bocznych prawdopodobnie też rozgrywają się w Berlinie – na jednym z nich można rozpoznać majaczącą sylwetę kościoła Pamięci Cesarza Wilhelma. Ich układ kompozycyjny i treściowy dokładnie powtarzają oferowane w niniejszym katalogu dzieła, od swych wcześniejszych odpowiedników różniące się jedynie szczegółami, m.in. elementami architektonicznego pejzażu, upozowaniem i detalami strojów postaci.
Dwukrotna realizacja tego samego tematu i obecność spajającego je osobistego wątku sprawia, że „nasze“ bliźniacze, ale bardziej kameralne kompozycje, zajmują ważne miejsce w serii tworzonych w latach 1985-1991 obrazów „arystokratyczno-historycznych“.