Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Bibliografia:
Jerzy Duda-Gracz. Malarstwo i grafika, Nowohuckie Centrum Kultury, Kraków 2019.
[…] Na szczęście są jeszcze peryferyjne polskie zadupia, gdzie jest cicho, pięknie, spokojnie i daleko od zgiełku i obłędu „bardzo ważnych spraw codziennych”. Są nieba, chmury, deszcze, śniegi, mgły, wschody i zachody słońca, łąki, pola, trawy, drzewa, ogrody, strumienie, stawy i bajora, stare chałupy, krzywe domki i omszałe płoty”
Jerzy Duda-Gracz
Na pierwszym planie - subtelnie malowane polne kwiaty zbudowane na wyraźnej plamie koloru. W oddali - nieco rozmyty wiejski pejzaż, usiany pasmami łąk i ziemi uprawnej. Zachmurzone, przyszarzałe niebo dopełnia całości kompozycji. Przygaszona, charakterystyczna dla malarza paleta kolorystyczna, dodaje nutę melancholii. Ten wyjątkowo dekoracyjny obraz Jerzego Dudy-Gracza powstał w dojrzałym okresie twórczości. Przycłapy to niewielka wieś w województwie łódzkim. Jej nazwa pojawia się w cyklu artysty „Chopinowi - Duda-Gracz”. O ile twórczość artysty była w znacznej mierze przesiąknięta realizmem, stanowiła swoisty komentarz do polskiej obyczajowości czy historii, o tyle w motywach pejzażowych zwraca uwagę wrażliwość na barwę, harmonia i wyciszenie ujęte w kompozycji obrazu. Zadziwia intymny nastrój tych dzieł. Malarz uwiecznił widoki m. in. z Brzegów, Porąbki czy Łagowa. Oferowany obraz należy do klasycznego pejzażu - pozbawiony jest literackich odniesień czy symboliki.
Rok przed powstaniem omawianego dzieła, malarz ukończył monumentalny cykl „Golgota jasnogórska”, za który został uhonorowany Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski. W 2001 roku odbyła się także wystawa „Jerzy Duda-Gracz - Wiosna” w Pałacu Prezydenckim.
olej, płyta; 66 x 79 cm. w św. p-p.;
sygn., dat. i autorsko opisany l. d.: DUDA - GRACZ · 2775/2002 ·
na odwrocie autorska nalepka z opisem pracy: DUDA-GRACZ / TYTUŁ OBRAZ 2775 (PRZYCŁAPY / - WRZESIEŃ) TECHNIKA olej / WYMIARY 70 x 80 ROK 2002 / UWAGI
Proweniencja:
kolekcja prywatna, Polska
Bibliografia:
Jerzy Duda-Gracz. Malarstwo i grafika, Nowohuckie Centrum Kultury, Kraków 2019.
[…] Na szczęście są jeszcze peryferyjne polskie zadupia, gdzie jest cicho, pięknie, spokojnie i daleko od zgiełku i obłędu „bardzo ważnych spraw codziennych”. Są nieba, chmury, deszcze, śniegi, mgły, wschody i zachody słońca, łąki, pola, trawy, drzewa, ogrody, strumienie, stawy i bajora, stare chałupy, krzywe domki i omszałe płoty”
Jerzy Duda-Gracz
Na pierwszym planie - subtelnie malowane polne kwiaty zbudowane na wyraźnej plamie koloru. W oddali - nieco rozmyty wiejski pejzaż, usiany pasmami łąk i ziemi uprawnej. Zachmurzone, przyszarzałe niebo dopełnia całości kompozycji. Przygaszona, charakterystyczna dla malarza paleta kolorystyczna, dodaje nutę melancholii. Ten wyjątkowo dekoracyjny obraz Jerzego Dudy-Gracza powstał w dojrzałym okresie twórczości. Przycłapy to niewielka wieś w województwie łódzkim. Jej nazwa pojawia się w cyklu artysty „Chopinowi - Duda-Gracz”. O ile twórczość artysty była w znacznej mierze przesiąknięta realizmem, stanowiła swoisty komentarz do polskiej obyczajowości czy historii, o tyle w motywach pejzażowych zwraca uwagę wrażliwość na barwę, harmonia i wyciszenie ujęte w kompozycji obrazu. Zadziwia intymny nastrój tych dzieł. Malarz uwiecznił widoki m. in. z Brzegów, Porąbki czy Łagowa. Oferowany obraz należy do klasycznego pejzażu - pozbawiony jest literackich odniesień czy symboliki.
Rok przed powstaniem omawianego dzieła, malarz ukończył monumentalny cykl „Golgota jasnogórska”, za który został uhonorowany Krzyżem Wielkim Orderu Odrodzenia Polski. W 2001 roku odbyła się także wystawa „Jerzy Duda-Gracz - Wiosna” w Pałacu Prezydenckim.