Obraz wystawiany: Katalog wystawy prac Józefa Chełmońskiego, Łowicz 11-14.VI.1936, nr 3 - Obozowisko powstańców 1863 r.
Do obrazu dołączona ekspertyza Tadeusza Matuszczaka.
Wysokiej klasy dzieło malarskie jest realistyczną wizją powstańczego obozu. Obraz, który jest szkicem olejnym tworzonym poprzez plamy barwne kładzione zamaszystymi pociągnięciami pędzla. Jest zrealizowany z dokładnością w szczegółach m.in. ujęciu twarzy śpiącego kosyniera. Praca jest namalowana ze swobodą, z pewnością malarskiej realizacji charakterystyczną dla twórczości malarza.
Potwierdzenie autentyczności autorstwa Chełmońskiego świadczą dwa oddzielne czynniki. W Muzeum Narodowym w Warszawie w szkicowniku zakupionym przez Muzeum od jednej z jego córek malarza Jadwigi Chełmońskiej, znajduje się szkic przedstawiający obozowisko powstańcze. Jest to zapewne wstępny szkic (Rys. Pol. 5957) do oferowanego Państwu szkicu olejnego.
Drugim czynnikiem przemawiającym za autentycznością pracy jest dedykacja znajdująca się w lewym dolnym rogu pod sygnaturą. Obraz został podarowany Marii po mężu Łoskowskiej, ukochanej córce malarza. Jako dzieło z jej kolekcji został wystawiony na monograficznej wystawie Józefa Chełmońskiego w dniach 11-16 czerwca 1936 roku w Sali Gimnazjum Męskiego w Łowiczu.
Wymowa ideowa pracy ukazuje udział " ludowego żywiołu" w Powstaniu styczniowym.
Obraz jest najwyższej klasy przedstawieniem artystycznego kunsztu Chełmońskiego (nota opracowana na podstawie opinii dr. T. Matuszczaka).
olej, płótno dublowane na wosk; 65,5 x 95,5 cm;
sygn. i dat. l. d.: JÓZEF CHEŁMOŃSKI 1903
oraz napis autorski: dla Maryni/ na pamiątkę ojciec/ J.Ch
Obraz wystawiany: Katalog wystawy prac Józefa Chełmońskiego, Łowicz 11-14.VI.1936, nr 3 - Obozowisko powstańców 1863 r.
Do obrazu dołączona ekspertyza Tadeusza Matuszczaka.
Wysokiej klasy dzieło malarskie jest realistyczną wizją powstańczego obozu. Obraz, który jest szkicem olejnym tworzonym poprzez plamy barwne kładzione zamaszystymi pociągnięciami pędzla. Jest zrealizowany z dokładnością w szczegółach m.in. ujęciu twarzy śpiącego kosyniera. Praca jest namalowana ze swobodą, z pewnością malarskiej realizacji charakterystyczną dla twórczości malarza.
Potwierdzenie autentyczności autorstwa Chełmońskiego świadczą dwa oddzielne czynniki. W Muzeum Narodowym w Warszawie w szkicowniku zakupionym przez Muzeum od jednej z jego córek malarza Jadwigi Chełmońskiej, znajduje się szkic przedstawiający obozowisko powstańcze. Jest to zapewne wstępny szkic (Rys. Pol. 5957) do oferowanego Państwu szkicu olejnego.
Drugim czynnikiem przemawiającym za autentycznością pracy jest dedykacja znajdująca się w lewym dolnym rogu pod sygnaturą. Obraz został podarowany Marii po mężu Łoskowskiej, ukochanej córce malarza. Jako dzieło z jej kolekcji został wystawiony na monograficznej wystawie Józefa Chełmońskiego w dniach 11-16 czerwca 1936 roku w Sali Gimnazjum Męskiego w Łowiczu.
Wymowa ideowa pracy ukazuje udział " ludowego żywiołu" w Powstaniu styczniowym.
Obraz jest najwyższej klasy przedstawieniem artystycznego kunsztu Chełmońskiego (nota opracowana na podstawie opinii dr. T. Matuszczaka).