Kozakiewicz studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1857-66), a następnie w Akademii Wiedeńskiej (1868-71), od 1871 do 1900 przebywał w Monachium. Tu powstało wiele jego obrazów, które cieszyły się dużym powodzeniem i były sprzedawane do Anglii, USA, Austrii i Francji. Malował sceny historyczne, ale największe uznanie zdobył jako malarz scen rodzajowych. Prezentowany obraz powstał w końcu lat siedemdziesiątych lub na początku osiemdziesiątych, być może pod wpływem własnych przeżyć, albowiem w trakcie pobytu w Monachium Kozakiewicz, podobnie jak wielu innych malarzy (np. M. Gierymski), często posługiwał się fotografią, jako swoistym "szkicownikiem " malarskim. O obrazie wspomina Jolanta Polanowska w biogramie artysty zamieszczonym w "Słowniku artystów polskich" (t. IV, Ossolineum 1986, s. 215/216) - "Kozakiewicz malował osadzone w pejzażu obrazki z życia polskich chłopów, górali i Cyganów oraz mniej liczne sceny i typy miejskie - "Ślepy grajek" (medal na wystawie powszechnej w Wiedniu 1873), "Dudziarz", "Kataryniarz" (dyplom honorowy w Monachium 1876), "Gęsiarka" (medal w Londynie), "Obóz cygański", (...) "Fotograf w oblężeniu" i inne". Oferowany obraz oprócz waloru humorystycznego prezentuje sprawność artysty w oddaniu typów chłopskich dzieci, wiejskiej psiny, a także kunszt malowania natury i słonecznego światła.

268
Antoni KOZAKIEWICZ (1841-1929)

Oblężenie fotografa

olej, płótno dublowane,
85 x 120 cm
sygn. p. d.: A. Kozakiewicz

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Kozakiewicz studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (1857-66), a następnie w Akademii Wiedeńskiej (1868-71), od 1871 do 1900 przebywał w Monachium. Tu powstało wiele jego obrazów, które cieszyły się dużym powodzeniem i były sprzedawane do Anglii, USA, Austrii i Francji. Malował sceny historyczne, ale największe uznanie zdobył jako malarz scen rodzajowych. Prezentowany obraz powstał w końcu lat siedemdziesiątych lub na początku osiemdziesiątych, być może pod wpływem własnych przeżyć, albowiem w trakcie pobytu w Monachium Kozakiewicz, podobnie jak wielu innych malarzy (np. M. Gierymski), często posługiwał się fotografią, jako swoistym "szkicownikiem " malarskim. O obrazie wspomina Jolanta Polanowska w biogramie artysty zamieszczonym w "Słowniku artystów polskich" (t. IV, Ossolineum 1986, s. 215/216) - "Kozakiewicz malował osadzone w pejzażu obrazki z życia polskich chłopów, górali i Cyganów oraz mniej liczne sceny i typy miejskie - "Ślepy grajek" (medal na wystawie powszechnej w Wiedniu 1873), "Dudziarz", "Kataryniarz" (dyplom honorowy w Monachium 1876), "Gęsiarka" (medal w Londynie), "Obóz cygański", (...) "Fotograf w oblężeniu" i inne". Oferowany obraz oprócz waloru humorystycznego prezentuje sprawność artysty w oddaniu typów chłopskich dzieci, wiejskiej psiny, a także kunszt malowania natury i słonecznego światła.