Tadeusz Ajdukiewicz był jednym z czołowych przedstawicieli realizmu, znanym przede wszystkim jako portrecista arystokracji oraz malarz scen batalistycznych. Jego liczne podróże i zlecenia artystyczne poprowadziły go m.in. na Bliski Wschód i do Turcji, gdzie zetknął się z kulturą i estetyką Orientu, co sprawiło że stał się również aktywnym uczestnikiem europejskiego nurtu orientalizmu.
W jego twórczości znajdują się dzieła inspirowane kulturą arabską, które stanowią interesujący przykład łączenia realistycznej techniki z romantycznym spojrzeniem na świat Bliskiego Wschodu. W niektórych dziełach Ajdukiewicza pojawiają się postaci w egzotycznych strojach, sceny przedstawiające konie, wojowników czy pejzaże pustynne. Tego rodzaju tematyka była zgodna z popularnym w XIX wieku nurtem orientalizmu, który często idealizował kultury pozaeuropejskie – w tym również arabskie i afrykańskie.
Przykładem może być prezentowana Oaza, w której artysta przedstawia sielankową scenę rozgrywającą się przed charakterystycznym namiotem i postaci ubrane w tradycyjne stroje, z wyraźnym wpływem kultury bliskowschodniej.
olej, deska mahoniowa
36,3 x 57,8 cm
olej, deska mahoniowa z dwiema szpongami
sygn. p.d.: Tadeusz Ajdukiewicz | 1898
Tadeusz Ajdukiewicz był jednym z czołowych przedstawicieli realizmu, znanym przede wszystkim jako portrecista arystokracji oraz malarz scen batalistycznych. Jego liczne podróże i zlecenia artystyczne poprowadziły go m.in. na Bliski Wschód i do Turcji, gdzie zetknął się z kulturą i estetyką Orientu, co sprawiło że stał się również aktywnym uczestnikiem europejskiego nurtu orientalizmu.
W jego twórczości znajdują się dzieła inspirowane kulturą arabską, które stanowią interesujący przykład łączenia realistycznej techniki z romantycznym spojrzeniem na świat Bliskiego Wschodu. W niektórych dziełach Ajdukiewicza pojawiają się postaci w egzotycznych strojach, sceny przedstawiające konie, wojowników czy pejzaże pustynne. Tego rodzaju tematyka była zgodna z popularnym w XIX wieku nurtem orientalizmu, który często idealizował kultury pozaeuropejskie – w tym również arabskie i afrykańskie.
Przykładem może być prezentowana Oaza, w której artysta przedstawia sielankową scenę rozgrywającą się przed charakterystycznym namiotem i postaci ubrane w tradycyjne stroje, z wyraźnym wpływem kultury bliskowschodniej.