Artystka zajmuje się performancem, tworzy rysunki, rzeźby i instalacje. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu otrzymała dyplom w 2005 r. w pracowni prof. Jarosława Kozłowskiego. Od roku 2008 członkini grupy Penerstwo (artystyczna grupa absolwentów poznańskiej ASP założona w 2007 roku, do której obok artystki należą: Piotr Bosacki, Wojtek Bąkowski, Konrad Smoleński, Radosław Szlaga, Tomasz Mróz oraz Iza Tarasewicz). Jako członkini grupy "Penerstwo" otrzymała nagrodę TVP Kultura "Gwarancje Kultury" w kategorii "Sztuki wizualne" (2011). Na przełomie 2007 i 2008 roku odbyła półroczną podróż, studiując kulturę Ameryki Południowej. W 2014 roku otrzymała stypendium programu "Młoda Polska" przyznawane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Swoje dzia łania artystyczne często realizuje w przestrzeni publicznej w ramach preferowanych idei wspólnotowych. Delikatnie zachęca, potencjal nych uczestników do interakcji starając się by w zabieganym świecie kultury masowej, nadmiernej ilości bodźców i komunikatów odbu dować zaufanie i bezpieczeństwo w społeczeństwie. Stara się uspokoić potencjalnego, pochłoniętego pędem kariery czy gromadzenia dóbr doczesnych odbiorcę. W swoich realizacjach niejednokrotnie wykorzystuje przedmioty codziennego użytku jak patyki, słoiki, torebki foliowe itd. czyniąc z nich rzeźby. Jej rysunki z kolei zostały określone przez Janka Owczarka, na łamach magazynu Szum w następujących słowach: "Tymczasem wygląda na to, że właśnie ten format artystka traktuje jako prywatny atlas mentalnych i formalnych dywagacji", dalej komentując tą część działalności artystycznej: "(...) Po pierwsze: koślawe, tajemnicze światy wyrysowane przez Starską na popierze lub przeniesione w trójwymiarowe rzeźby niczego nie opisują, stanowią wartość samą w sobie. Zazwyczaj tego rodzaju próby wypadają w polu sztuki dość blado, jednak Starska szerokim łukiem omija ko leiny pustej dekoracyjności. To rzadki przykład sztuki, której potencjał zawiera się w tym, że ona działa, a my nie potrafimy tego opisać lub po prostu nie potrzebujemy zbędnego opisu."

Wybrane wystawy indywidualne i działania:
2015 - Czas płynie inaczej, Park Tysiąclecia, Zielona Góra; 2014 - Jeden koc na noc, Generator Malta Festival, Poznań; 2015 - W mocy jest ruch, BWA, Olsztyn; 2015 - Razem przetrwamy wszystko, Galeria Stereo, Warszawa; 2015 - Wchodzi moc, Galeria Manhattan, Łódź; 2015 - Bez mocy, Gdańska Galeria Miejska; 2013 - Miłość, Gdańska Galeria Miejska; 2013 - Plan na otwartych kołach, BWA, Zielona Góra; 2012 - Na uspokojenie, BWA Katowice, Katowice; 2012 - Dough-Face, Frutta Gallery, Rome, Italy; 2012 - Bezruch, Galeria Kolonie, Warszawa; 2011 - Góra rozlewności, Galeria Kolonie, Warszawa; 2011 - Małość, Galeria Stereo, Poznań; 2009 - Rysunki, Galeria Leto, Warszawa; 2005 - Uwaga! Schody, Galeria Pies, Poznań.
(źródła: szum.pl, kronika.org.pl, artloop.pl)

30
Magdalena STARSKA (ur. 1980)

Nóż, 2017

olej, płótno; 60 x 70 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: Magdalena Starska 2017 / NÓŻ.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Artystka zajmuje się performancem, tworzy rysunki, rzeźby i instalacje. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu otrzymała dyplom w 2005 r. w pracowni prof. Jarosława Kozłowskiego. Od roku 2008 członkini grupy Penerstwo (artystyczna grupa absolwentów poznańskiej ASP założona w 2007 roku, do której obok artystki należą: Piotr Bosacki, Wojtek Bąkowski, Konrad Smoleński, Radosław Szlaga, Tomasz Mróz oraz Iza Tarasewicz). Jako członkini grupy "Penerstwo" otrzymała nagrodę TVP Kultura "Gwarancje Kultury" w kategorii "Sztuki wizualne" (2011). Na przełomie 2007 i 2008 roku odbyła półroczną podróż, studiując kulturę Ameryki Południowej. W 2014 roku otrzymała stypendium programu "Młoda Polska" przyznawane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Swoje dzia łania artystyczne często realizuje w przestrzeni publicznej w ramach preferowanych idei wspólnotowych. Delikatnie zachęca, potencjal nych uczestników do interakcji starając się by w zabieganym świecie kultury masowej, nadmiernej ilości bodźców i komunikatów odbu dować zaufanie i bezpieczeństwo w społeczeństwie. Stara się uspokoić potencjalnego, pochłoniętego pędem kariery czy gromadzenia dóbr doczesnych odbiorcę. W swoich realizacjach niejednokrotnie wykorzystuje przedmioty codziennego użytku jak patyki, słoiki, torebki foliowe itd. czyniąc z nich rzeźby. Jej rysunki z kolei zostały określone przez Janka Owczarka, na łamach magazynu Szum w następujących słowach: "Tymczasem wygląda na to, że właśnie ten format artystka traktuje jako prywatny atlas mentalnych i formalnych dywagacji", dalej komentując tą część działalności artystycznej: "(...) Po pierwsze: koślawe, tajemnicze światy wyrysowane przez Starską na popierze lub przeniesione w trójwymiarowe rzeźby niczego nie opisują, stanowią wartość samą w sobie. Zazwyczaj tego rodzaju próby wypadają w polu sztuki dość blado, jednak Starska szerokim łukiem omija ko leiny pustej dekoracyjności. To rzadki przykład sztuki, której potencjał zawiera się w tym, że ona działa, a my nie potrafimy tego opisać lub po prostu nie potrzebujemy zbędnego opisu."

Wybrane wystawy indywidualne i działania:
2015 - Czas płynie inaczej, Park Tysiąclecia, Zielona Góra; 2014 - Jeden koc na noc, Generator Malta Festival, Poznań; 2015 - W mocy jest ruch, BWA, Olsztyn; 2015 - Razem przetrwamy wszystko, Galeria Stereo, Warszawa; 2015 - Wchodzi moc, Galeria Manhattan, Łódź; 2015 - Bez mocy, Gdańska Galeria Miejska; 2013 - Miłość, Gdańska Galeria Miejska; 2013 - Plan na otwartych kołach, BWA, Zielona Góra; 2012 - Na uspokojenie, BWA Katowice, Katowice; 2012 - Dough-Face, Frutta Gallery, Rome, Italy; 2012 - Bezruch, Galeria Kolonie, Warszawa; 2011 - Góra rozlewności, Galeria Kolonie, Warszawa; 2011 - Małość, Galeria Stereo, Poznań; 2009 - Rysunki, Galeria Leto, Warszawa; 2005 - Uwaga! Schody, Galeria Pies, Poznań.
(źródła: szum.pl, kronika.org.pl, artloop.pl)