Władysław Chmieliński był malarzem związanym z Warszawą, gdzie stale mieszkał i pracował. W latach 1926-1931 studiował w warszawskiej Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych i Malarstwa (dawna Klasa Rysunkowa). Wiodącym tematem jego obrazów były widoki miejskie, malowane olejno i akwarelą. W latach 1935-1938 stworzył cykl akwarel przedstawiających obiekty polskiej architektury; wśród nich, m.in. wnętrza Zamku Królewskiego w Warszawie i Pałacu w Wilanowie. Po wojnie chętnie malował także konie na tle krajobrazu. W latach 1936-1939 artysta używał także pseudonimu "Władysław Stachowicz". Prezentowana akwarela jest jedną z wspomnianego cyklu.
W formie fotograficznego ujęcia, krótkimi, lekkimi pociągnięciami ręki stworzył artysta nastrojowy jesienny pejzaż miejski. Widok rozpościera się na prezbiterium kościoła św. Anny. Zabudowa muru świadczyć może o tym, że obraz malowany był zanim jeszcze przebudowano okolicę. Blade, jesienne światło rozjaśnia delikatnie dachy. Kolorystyka stonowana, brązy lekko rdzawe, niebo jasnoszare.

42
Władysław CHMIELIŃSKI (pseud. STACHOWICZ) (1911 Warszawa -1979 Warszawa)

NOWY ZJAZD

Akwarela, papier; 49,5 x 35 cm
Sygnowany p. d.: Nowy Zjazd | Wł Stachowicz

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Władysław Chmieliński był malarzem związanym z Warszawą, gdzie stale mieszkał i pracował. W latach 1926-1931 studiował w warszawskiej Miejskiej Szkole Sztuk Zdobniczych i Malarstwa (dawna Klasa Rysunkowa). Wiodącym tematem jego obrazów były widoki miejskie, malowane olejno i akwarelą. W latach 1935-1938 stworzył cykl akwarel przedstawiających obiekty polskiej architektury; wśród nich, m.in. wnętrza Zamku Królewskiego w Warszawie i Pałacu w Wilanowie. Po wojnie chętnie malował także konie na tle krajobrazu. W latach 1936-1939 artysta używał także pseudonimu "Władysław Stachowicz". Prezentowana akwarela jest jedną z wspomnianego cyklu.
W formie fotograficznego ujęcia, krótkimi, lekkimi pociągnięciami ręki stworzył artysta nastrojowy jesienny pejzaż miejski. Widok rozpościera się na prezbiterium kościoła św. Anny. Zabudowa muru świadczyć może o tym, że obraz malowany był zanim jeszcze przebudowano okolicę. Blade, jesienne światło rozjaśnia delikatnie dachy. Kolorystyka stonowana, brązy lekko rdzawe, niebo jasnoszare.