Jacek Waltoś był współzałożycielem krakowskiej grupy „Wprost”, brał też udział we wszystkich jej wystawach. W przeciwieństwie do swoich kolegów z grupy nie skupiał się bezpośrednio na aktualnych wydarzeniach a inspiracje czerpał z tradycji antyku i wątków biblijnych. Te były komentarzem do bieżącej kondycji człowieka i targających nim niepokojów. Pejzaże są rzadkim motywem w twórczości artysty, tym bardziej oferowane studium nocnej burzy jest smaczkiem kolekcjonerskim dla entuzjastów twórczości artysty. Kompozycja utrzymana w błękitach i zieleniach jest ekspresyjną wariacją na temat pejzażu. Rozedrgane, emocjonalne uderzenia pędzla kształtują poszarpany, pełen życia obraz. Motyw pejzażu i burzy jest jedynie pretekstem artysty do wyrażenia targających nim gwałtownych emocji. Zamaszyste plamy, urwane dukty pędzla potęgują niepokój wywołany w trakcie burzy. Waltoś w perfekcyjny sposób, za pomocą precyzyjnych środków malarskich oddaje nastrój gwałtownego pejzażu.

16
Jacek WALTOŚ (ur. 1938)

Nocna burza / Studium I, 1982 r.

tempera kazeinowa, płótno, 78 x 60 cm, 88 x 70,5 cm (w oprawie);
sygn. p.d: Waltoś 82
sygn. i opisane na odwrocie: JACEK WALTOŚ / (KRAKÓW) / SKOKI. VII 1982 / NOCNA BURZA /
(studium I, tempera / ol. kazeinowa)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Jacek Waltoś był współzałożycielem krakowskiej grupy „Wprost”, brał też udział we wszystkich jej wystawach. W przeciwieństwie do swoich kolegów z grupy nie skupiał się bezpośrednio na aktualnych wydarzeniach a inspiracje czerpał z tradycji antyku i wątków biblijnych. Te były komentarzem do bieżącej kondycji człowieka i targających nim niepokojów. Pejzaże są rzadkim motywem w twórczości artysty, tym bardziej oferowane studium nocnej burzy jest smaczkiem kolekcjonerskim dla entuzjastów twórczości artysty. Kompozycja utrzymana w błękitach i zieleniach jest ekspresyjną wariacją na temat pejzażu. Rozedrgane, emocjonalne uderzenia pędzla kształtują poszarpany, pełen życia obraz. Motyw pejzażu i burzy jest jedynie pretekstem artysty do wyrażenia targających nim gwałtownych emocji. Zamaszyste plamy, urwane dukty pędzla potęgują niepokój wywołany w trakcie burzy. Waltoś w perfekcyjny sposób, za pomocą precyzyjnych środków malarskich oddaje nastrój gwałtownego pejzażu.